چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

اگر دولت برای خنثی شدن افزایش هزینه‌ها به مرغداران یارانه ندهد چاره‌ای جز افزایش قیمت باقی نمی‌ماند.

ظاهرا خطر کاملا جدی و البته در یک قدمی است و به این ترتیب احتمالا به زودی زود مرغ از سفره خانواده‌ها پر خواهد کشید، چون آن‌طور که از گزارش‌های واصله از بازار مواد پروتئینی استنباط می‌شود و متولیان صنعت مرغداری می‌گویند اگر دولت برای خنثی شدن افزایش هزینه‌ها به مرغداران یارانه ندهد چاره‌ای جز افزایش قیمت باقی نمی‌ماند.

حسن مقدم‌نیا، رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با همشهری به رغم مشکلات فعلی در این صنعت به مردم توصیه کرد: فعلا نگران گرانی بیشتر گوشت مرغ نباشند چون قیمت‌ها، تا اطلاع ثانوی از مرز قیمت‌های فعلی عبور نخواهد کرد.

به گفته مقدم‌نیا، هر کیلو مرغ به قیمت یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان برای کشتار تحویل می‌شود و با قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان جهت توزیع در اختیار شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

در نهایت اینکه در حال حاضر به طور متوسط هر کیلو گوشت مرغ با قیمت ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

او تاکید کرد: دولت قصد دارد با خرید ۲۰ هزار تن گوشت مرغ بازار را تنظیم کند اما این مقدار تنها ۷ درصد تولید را شامل می‌شود، بنابراین این راه‌حل نمی‌تواند در برابر معضلی به نام افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها اثربخش باشد.

مقدم‌نیا افزود: ظرف مدت کوتاهی قیمت هر کیلو ذرت از ۲۶۰ به ۳۳۶ تومان رسیده و قیمت سویا هم با افزایش ۳۴۰ تومانی از مرز ۴۹۰ تومان عبور کرده است.

علاوه بر این قیمت مکمل‌های غذایی و اسیدهای آمینه هم ۲ تا ۳ برابر شده است.

به این ترتیب با در نظر گرفتن افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ نهاده‌ها، دولت و مرغداران سعی در ثبات قیمت‌ها دارند اما اگر ما به‌التفاوت این قیمت‌گذاری با هزینه‌ها به صورت یارانه پرداخت نشود مرغداران در فصل جوجه‌ریزی با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد که در نهایت کاهش تولید را به دنبال دارد.

مقدم‌نیا هشدار داد: اگر برای حل معضل فعلی تدبیری اندیشیده نشود مرغداران برای بقا چاره‌ای جز افزایش قیمت نخواهند داشت و این افزایش در نهایت به کاهش تقاضا و حذف تدریجی مرغ از سبد خانوار منجر خواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پایان قیمت ۳ هزار تومانی گوشت مرغ در بازار را تکذیب کرد و گفت: دست کم فعلا قیمت مرغ از رقم فعلی بیشتر نخواهد شد اما اگر دولت برای جبران هزینه‌ها  تدبیری نیندیشد تضمینی برای کنترل قیمت در بلندمدت وجود نخواهد داشت.

کد خبر 49002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز