گروه اقتصادی: با وجود وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه مرکزی مرغداران در زمینه افزایش تولید و تامین نیاز بازار داخلی و پیش‌بینی کاهش قیمت این محصول در فصل گرما، قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر افزایش یافته است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر اجرای طرح‌های تنظیم بازار تخم مرغ به‌دلیل تامین نشدن به موقع اعتبار اجرای این طرح و اختلافات اتحادیه میهن با وزارت جهاد کشاورزی توفیق چندانی نداشته و پیش از این تولید‌کنندگان بارها نسبت به افزایش قیمت این کالا به‌دلیل افزایش هزینه و نهاده‌های تولید خبر داده بودند.

این روند موجب شده تا برخلاف انتظار تخم‌مرغ که همیشه در فصول گرم سال با کاهش تقاضا و قیمت مواجه می‌شد در روزهای اخیر به قیمت‌های شب عید نزدیک شده و هر عدد تخم مرغ به قیمت بیش از ۱۵۰ ‌تومان و هر کیلو تخم مرغ با قیمت بیش از ۱۸۰۰ ‌تومان به فروش می‌رسد و این امر نارضایتی مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران با بیان اینکه در حال حاضر تخم‌مرغ کیلویی هزار و ۱۸۰ تومان در مرغداری فروخته می‌شود، به ایسنا  گفت: با توجه به پایین بودن قیمت تخم‌مرغ در فروردین و اردیبهشت ماه و همچنین افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید، مرغداران نسبت به کاهش اقدام کرد‌ه‌اند. این در حالی است که این کار هر ساله از خرداد تا مرداد ماه انجام می‌شد.

ناصر نبی‌پور با اشاره به این‌که طی چند روز اخیر طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی قیمت کف هر کیلو تخم‌مرغ حدود ۱۱۰۰ تومان و قیمت سقف آن حدود ۱۴۰۰ تومان تعیین شده است، افزود: قیمت تمام شده‌ هر کیلو تخم‌مرغ ۱۲۳۰تومان است که با اعمال ۱۰ درصد سود به ۱۳۸۰ تومان افزایش می‌یابد و با این روند در خرده‌فروشی‌ها قیمت هر دانه‌ تخم مرغ بیش از ۱۵۰ تومان می‌شود و مردم قدرت خرید این کالا به این قیمت را نداشته و از سوی دیگر طرف دیگر تولیدکنندگان نیز قدرت تولید با قیمت‌های بالای نهاده‌ها را ندارند.

وی با تاکید بر این‌که قیمت تخم‌مرغ در بخش توزیع از قیمت اصلی خود منحرف می‌شود، می‌گوید: در حالی‌که قیمت منطقی هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده باید ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰تومان باشد و در بخش توزیع نهایتا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد اما قیمت‌ها در بازار مصرف بسیار بالاتر از این میزان است که بخش دولتی به‌عنوان حامی تولید و مصرف باید در این زمینه اقدامی انجام دهد اما در چرخه معیوب توزیع ۴۰ تا ۷۰ ‌درصد بر قیمت هر کیلو تخم مرغ افزوده می‌شود.

با این روند مشخص نیست که با توجه به اینکه در ماه گذشته قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در محل مرغداری ۸۵۰ تا ۹۲۰ تومان بوده و ‌اکنون به قیمت فروش اسفند ماه (هزار و ۱۸۰ تومان) رسیده، قیمت این کالا با سرد شدن هوا و افزایش تقاضا چه میزان افزایش خواهد یافت و مصرف‌کنندگان تا کی باید با نابسامانی قیمت‌ها و کم و زیاد شدن محصول در بازار دست و پنجه نرم کرده و سود کلان دلالان را تامین کنند؟!

کد خبر 53901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز