چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم که سالی که نکوست از بهارش پیداست این ضرب المثل ایرانی ظاهرا قرار است در سال 87 کاملا مصداق پیدا کند.

هنوز چند روزی از آغاز سال نو نگذشته بود که روند افزایش قیمت شروع شد و هر روز مردم متحیر، نرخهای جدیدی می‌دیدند که گاه قابل باور نبود ازقیمت نان گرفته تا گوشت و برنج وکرایه خانه.

در ادامه این روند هم درست وقتی مردم بار سفر بسته بودند یعنی همین هفته پیش نوبت به چای رسید تا همه را حیرت زده کند. به این ترتیب وقتی خریداران برای ابتیاع چای به انواع واقسام مراکز خرید مراجعه کردند باافزایش قیمت 30 تا 40 درصدی مواجه شدند وجالب‌تر اینکه به گفته چایکاران منفعت این رشد قیمت یکراست به جیب وارد کننده‌ها ودلالان محترمی می‌رود که از آب گل آلود هم ماهی می‌گیرند.

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در این باره به همشهری‌می‌گوید: دلالانی که چای خارجی بی‌کیفیت را در انبارکرده‌اند با جو‌سازی‌ به‌دنبال کسب سود بیشتر هستند.

او می‌افزاید: در انباراین وارد کننده‌های عمده همه نوع چای اعم از قاچاق وغیر قاچاق وجود دارد. به گفته هوسمی تولید داخلی چای در بهترین شرایط فقط 25 هزارتن  از مصرف 120 هزار تنی کشور را تامین می‌کند که این رقم هم با توجه به شرایط ناگوار چایکاران هر سال کاهش می‌یابد.

او می‌افزاید: با توجه به قیمت مصوبه شورای اقتصاد برای برگ سبز چای درآمد چایکاران از کشت این محصول بعد از یک سال مشقت به سختی هزینه تولید را صفر می‌کند به عبارت دیگر درآمد آنها از هر هکتار تقریبا صفر است در نتیجه چایکاران ترجیح می‌دهند تا حد امکان باغات چای خود را به باغ کیوی تبدیل کنند.

رئیس اتحادیه چایکاران ادامه می‌دهد: قیمت برگ سبز چای تولید داخل از سوی شورای اقتصاد آنچنان ناچیز افزایش یافته که اعتراض وگلایه چایکاران را به‌دنبال داشته است در پی همین نارضایتی هم به تازگی وزیر جهاد کشاورزی به‌صورت شفاهی وعده داده که قیمت خرید را اندکی افزایش خواهد داد هر چند این افرایش هم نمی‌تواند دردی از باغداران دوا کند.

او نتیجه می‌گیرد که با این تفاسیر افزایش اندک و نامحسوس قیمت برگ سبز چای قطعا نمی‌تواند عامل گرانی اخیر باشد.

عبدالغفار شجاع رئیس سابق سازمان چای هم معتقد است: دلیل افزایش قیمت فعلی افزایش قیمت 7تا 15 درصدی برگ سبز چای یا کمبود در بازار و انبارها نیست. او به همشهری می‌گوید: عمده نیاز داخلی چای از طریق واردات آنهم به‌صورت قاچاق تامین می‌شود بنابراین فعالیت وارد کننده‌های سود جو را باید مقصر اصلی این شرایط دانست. او ضمن تاکید بر وجود به اندازه چای در بازار تاکید می‌کند: وزارت بازرگانی موظف است با تنظیم وکنترل بازار که در حال حاضر صورت نمی‌گیرد شرایط فعلی را تغییر دهد. او به خریداران هشدار می‌دهد از خرید و انبار چای به‌خصوص چای وارداتی خودداری کنند چون علاوه بر ایجاد نیاز کاذب سلامتی آنها را به مخاطره می‌اندازد.به گفته او نوشیدن چایی که یک سال از زمان بسته‌بندی آن می‌گذرد مضر است.

کد خبر 54611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز