شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال از تعطیلی کارخانه‌های چای‌سازی در گیلان خبرداد و گفت: از ۱۷۰ کارخانه چای‌سازی آماده به کار، ۱۶۹ کارخانه به‌دلیل اینکه قادر به فروش چای نیستند تعطیل است.

سعید رحمت سمیعی با اشاره به دلایل تعطیلی کارخانه‌ها در فصل چیدن برگ سبز چای اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از یک هفته از فصل برداشت برگ سبز چای می‌گذرد ولی هنوز ساز و کار خرید برگ سبز و فروش آن رسما  به کارخانه‌ها اعلام نشده است.

وی افزود: صحبت از این است که می‌خواهند به‌خاطر بدهی کارخانه‌داران بابت خرید برگ سبز چای، نصف بدهی را نقدا دریافت کرده  و بقیه را چای خریداری کنند که متأسفانه قیمت خرید چای از کارخانه‌داران را مشخص نکرده‌اند.

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال در مورد میزان بدهی کارخانه‌داران چای گفت: در سال ۸۵، ۷۴ درصد کل تولید چای خود را بابت بدهکاری دادیم و ۲۶ درصد باقیمانده تولید چای که ۱۰ درصد آن نامرغوب بود هنوز نزد ما باقی مانده و در مجموع با ۱۶ درصد کل تولید چای باید هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

سمیعی ادامه داد: در حال حاضر کارخانه‌داران بیش از ۲ میلیارد تومان بابت چای تولیدی سال ۸۶ بدهکار هستند و امسال می‌گویند کارخانه‌داران به جای ۷۴ درصد، ۳۷ درصد تولید چای را بابت بدهکاری تحویل دهند و ۳۷ درصد باقیمانده را در بازار بفروشند.

وی گفت: به همین دلیل مدیران کارخانجات بسیار از این قضیه ناراحت هستند و اعلام  کردند قادر به فروش چای در بازار نیستیم.

سمیعی تصریح کرد: از مسئولان کشور می‌خواهیم تمهیداتی در نظر بگیرند و بستر بازار مناسب را برای تولیدکنندگان چای به‌وجود آورند.

وی اظهار داشت: برای ایجاد بستر مناسب بازار چای باید مصوبه هیأت وزیران که تمام ادارات دولتی، خصوصی و مجلس ملزم به مصرف چای تولید داخلی هستند را اجرایی کنند که همین مسئله باعث فروش چندین هزار تن چای می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال افزود: سال گذشته وزیر رفاه اعلام کرد که ۹ میلیون خانوار اقشار متوسط شناسایی و ۲ کیلوگرم چای داخلی در قالب بن به این افراد داده می‌شود که اگر این کارها نیز اجرایی شود، در مجموع چیزی حدود ۲۳ هزار تن چای داخلی به فروش می‌رود که می‌تواند مشکل بازار چای را حل کند.

وی تأکید کرد: اگر دولت برنامه‌های مذکور را انجام دهد، کارخانه داران با انگیزه بیشتری به تولید کیفی چای می‌پردازند و با قیمت کارشناسی این محصول را به فروش می‌رسانند  اما در غیراین صورت مدیران کارخانه‌های چای امیدی ندارند با قراردادی که به این شکل دولت اعلام کرده اقدام به بازکردن کارخانجات تولید چای کنند زیرا سرمایه‌ای برای تولید ندارند.

سمیعی در پایان گفت: وقتی هزینه هرکیلو برگ سبز چای بیش از ۸۰۰ تومان است، نمی‌توان با فروش ۴۰۰ تومان، آن کارخانجات را فعال کنیم.

کد خبر 49272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز