شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

در هفته‌های اخیر، روغن ۵ کیلویی جامد در بسیاری از واحدهای صنفی کمیاب بوده و اگر هم مغازه‌ای این کالا را داشته باشد آن را با قیمت بالاتر از ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رساند.

با اینکه کاهش سرانه مصرف روغن‌های خوراکی در رژیم غذایی ایرانیان می‌تواند خطرات بیماری‌های گوناگون را در آنها کاهش دهد اما بالاخره وجود روغن خوراکی در سبد مصرف شهروندان، حساسیت روی قیمت آن را توجیه می‌کند.

این در حالی است که بازار روغن در چند ماه گذشته دستخوش نوسانات گوناگون قیمت و میزان عرضه آن بوده است. آن طور که اخبار خبرگزاری‌های گوناگون نشان می‌دهد، شرکت‌های پخش مواد غذایی در فهرست محصولاتشان روغن خوراکی ندارند و اگر هم این کالا را عرضه کنند به صورت محدود است و مغازه‌دار نیز باید به همراه آن کالاهای دیگری را ( به صورت اجباری)خریداری کند.

به گفته برخی فروشندگان مواد غذایی، برای روغن تقریبا بازار سیاه ایجاد شده و مغازه‌داران این کالا را با قیمت بالاتری از بازار آزاد تهیه می‌کنند و بنابراین مجبورند گران‌تر بفروشند.

از سوی دیگر با وجود توصیه‌های کارشناسان تغذیه، مصرف روغن‌های غیر سرخ‌کردنی برای مصارف سرخ‌کردنی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که حرارت بالا در این روغن‌ها باعث می‌شود ماده‌ای سرطان‌زا در آن به وجود آید که بسیار خطرناک است.

علاوه بر این به گفته یک کارشناس ارشد تغذیه، مصرف مجدد روغن‌هایی که حرارت دیده یا در آن ماده غذایی سرخ شده باشد برای سلامت افراد مضر است.

همچنین توصیه می‌شود به جای روغن‌های جامد از روغن‌های زیتون، کانولا، سویا و در مجموع روغن‌هایی که بافت‌های دوگانه دارند ( آفتابگردان و ذرت) استفاده شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید از روغن‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند (حتی اگر حالت زلال داشته باشند) مجددا استفاده کرد.

کد خبر 49261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز