دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: معاون برنامه ریزی استانداری تهران از تدوین و ارائه سند راهکارهای تنظیم بازار کالاهای اساسی در استان تهران خبر داده و اعلام کرده‌‌است

ستاد تنظیم بازار استان تهران در مرحله اول اجرای این طرح، برای تنظیم بازار گوشت ، مرغ و تخم مرغ در سطح بازار شهر و شهرستان‌های استان تهران برنامه‌ریزی کرده‌است.

این دیدگاه معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در شرایطی مطرح می‌شود که تاکنون علاوه بر ستاد ویژه تنظیم بازار، کنترل بر نظام عرضه و قیمت‌گذاری کالاها از جمله وظایف ذاتی وزارت بازرگانی بوده است اما مشخص نیست چرا در سال‌های اخیر این وزارتخانه در تنظیم بازار برخی کالاها مانند مواد پروتئینی هیچ نقشی نداشته و هنوز هم خواسته یا ناخواسته این کار توسط وزارت‌جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

در شرایطی که با وجود وعده‌های مکرر مسئولان وزارت‌جهاد کشاورزی برای جلوگیری از نوسان قیمت و عرضه این محصولات، نابسامانی‌های اخیر بازار مواد پروتئینی میزان کارآمدی اجرای این سیاست‌ها در تنظیم بازار گوشت، مرغ و تخم مرغ را با چالش‌های اساسی مواجه کرده است، مشخص نیست ورود استانداری تهران به تنظیم بازار کالاهای اساسی، تدوین سند و ارائه برنامه اجرایی برای انجام این کار تا چه حد ضروری، کارآمد یا در حیطه وظایف این نهاد است.

این در حالی است که با وجود تکالیف قانونی و تاکید قانونگذار بر خروج دولت و واگذاری بازار به بخش خصوصی از یک‌سو و تمایل تشکل‌های صنفی و حتی وعده‌های وزارت بازرگانی برای واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به اصناف از سوی دیگر، در سال‌های اخیر همواره وزارت‌جهاد کشاورزی متولی انجام این کار بوده‌است.

با این شرایط مشخص نیست ورود استانداری تهران به این عرصه و سیاستگذاری برای تنظیم بازار کالاهای اساسی در تهران و شهرستان‌های استان از چه جایگاهی برخوردار بوده و حضور موازی چند دستگاه دولتی در بازار چه توجیهی دارد؟

به گفته این مقام مسئول در استانداری تهران، استانداری علاوه بر تامین بازار حتی بر اجرای این سیاست‌ها نیز نظارت می‌کند و شخص استاندار بر روند اجرای کار ستاد تنظیم بازار نظارت مستقیم خواهد داشت.

این دیدگاه در حالی مطرح شده که وزارت بازرگانی-  به‌عنوان متولی اصلی تنظیم بازار-  از مدت‌ها پیش طرح احیای سازمان نظارت و بازرسی بر قیمت و عرضه کالاها که قبلا با سازمان حمایت ادغام شده را برای افزایش قدرت رصد کردن بازار ارائه کرده بود اما هنوز از تایید نهایی این طرح و میزان کارآمدی یا افزایش نظارت و بازرسی بازار، خبری نیست.

کد خبر 50981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز