جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: وعده‌ها‌ی وزیر جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محقق نشد

با وجود اعلام ذخیره‌سازی مناسب گوشت قرمز و مرغ از سوی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی و تکرار چندین باره‌ وعده جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات ، قیمت گوشت قرمز و مرغ حتی در شهر تهران  نیز گران ماند.

گرانی گوشت و مرغ که از اواسط اسفند ماه سال گذشته آغاز و موجب شده بود تا قیمت گوشت قرمز گوسفندی به حدود 10 و گوشت گوساله به بیش از 10 هزار تومان افزایش یابد با وجود وعده‌هایی که برای تنظیم بازار این کالا توسط وزارت جهاد کشاورزی داده شده بود، توزیع دولتی گوشت قرمز و مرغ تاثیری در تنظیم بازار این محصولات نداشت.

در حالی که  قیمت‌های مصوب گوشت قرمز و مرغ منجمد به ترتیب هر کیلو 4هزارو 600 و هزارو 750 تومان اعلام شده بود به دلیل توزیع نامناسب و محدود این محصولات از سوی شرکت پشتیبانی امور دام ، اجرای طرح تنظیم بازار گوشت و مرغ عملا نتوانست تاثیری در بازار گذاشته و قیمت گوشت قرمز همچنان گران ماند و قیمت مرغ نیز با تداوم روند صعودی به بیش از 2هزارو 800 تومان در هر کیلو افزایش یافت.

همچنین در این ایام قیمت هر کیلو گوشت قرمز با کیفیت بین 10 هزار تا 10 هزار و 500 تومان متغیر بود که البته این رقم در مناطق شمالی شهر تهران از این میزان نیز فراتر رفت.
رئیس اتحادیه‌ گوشت گوسفندی تهران با بیان این که  در روزهای پایان سال صدور حواله گوشت‌های یخی وارداتی از سوی سازمان پشتیبانی امور دام برای واحدهای صنفی و قصابی‌ها متوقف و در آن روزها تنها موفق به توزیع 10 تن بار گوشت شدیم، می‌گوید: تمرکز وزارت جهاد کشاورزی در ایام آخر سال و نوروز بر ذخیره‌سازی و توزیع گوشت مرغ بود و به همین دلیل توزیع گوشت قرمز توسط قصابی‌ها کاهش یافت.

کاظم صمدی، با ابراز نگرانی از افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در سال جاری، می افزاید: اکنون با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز بسیاری از دامداران و گله‌داران به کشتار بره‌ها اقدام می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا در یکی دو ماه آینده دوباره با کمبود گوشت قرمز مواجه شویم.

وی می افزاید: در حال حاضر قیمت بارکرد گوشت گوسفند از کشتارگاه به قصابی‌ها هر کیلو 7هزار و 500 تومان است که این رقم با محاسبه ضایعات، هزینه حمل‌ونقل و سود خرده‌ ‌فروشی‌ها به هر کیلو 10 هزار تومان برای گوشت باکیفیت می‌رسد. این در حالی است که اگر ارقامی که درباره ذخیره‌سازی گوشت قرمز و گوشت مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود، صحیح باشد، قاعدتا نباید کمبودی برای این کالاها به وجود می‌آمد. اما  به نظر می‌رسد نظام نامناسب توزیع و استفاده نکردن از قدرت توزیعی واحدهای خرد صنفی باعث شد تا توزیع دولتی گوشت قرمز و گوشت مرغ تاثیر مناسبی در بازار شب عید و ایام نوروز نداشته باشد.

قیمت مرغ پر کشید
با وجود این‌که وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ بسته‌بندی منجمد را 1750 تومان و قیمت گوشت قرمز را 4600 تومان اعلام کرده بود، اما در عمل قیمت این محصولات نه تنها روند نزولی نداشت بلکه محقق نشدن وعده‌های این وزارتخانه برای تامین گوشت قرمز و مرغ ارزان از محل ذخیره‌سازی انجام شده ، موجب شد تا قیمت این محصولات سیر صعودی گرفته و حتی در شهرستان‌هایی نیز که تا پیش از این قیمت این محصولات از ثبات بیشتری برخوردار بود ، به دلیل افزایش تقاضای ناشی از سفرهای نوروزی ، قیمت‌ها با رشد چشمگیری مواجه شد.

موضوعی که رئیس سازمان بازرگانی استان تهران نیز با پذیرش نابسامانی بازار گوشت و مرغ  شب عید باز هم برخوردهای نظارتی را راهکار مقابله با افزایش قیمت این محصولات دانسته و می‌گوید: در ایام نوروز با وجود اعلام نرخ  گوشت و مرغ از سوی وزارت‌جهاد کشاورزی ،شاهد برخی گران‌ فروشی‌ها در سطح شهر تهران بودیم که برخوردهای جدی انجام گرفت.

عباس قلی‌زاده، می افزاید:  با توجه به ذخیره‌سازی مرغ منجمد پیش از ایام نوروز، متاسفانه توزیع نامطلوب آن منجر به گران‌فروشی شده بود، چرا که معتقدم با وجود اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ذخیره‌سازی 70 هزار تن گوشت مرغ، وضعیت قیمت‌های آن به راحتی باید کنترل می‌شد.

تنظیم بازار انحصاری
با این وجود قیمت مرغ که تا پیش از این  حداقل در سایر شهرهای کشور از ثبات نسبی  برخوردار بود، روند افزایشی بیشتری گرفت و در شهرستان‌ها علاوه بر کاهش عرضه این محصول قیمت مرغ به رکورد بی سابقه حدود 2 هزارو 900 تومان رسید. با این شرایط هیچ اظهار نظری از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه علل عرضه نشدن مرغ دولتی به قیمت‌های اعلام شده صورت نگرفته اما فروشندگان و تولید‌کنندگان مرغ، کاهش جوجه ریزی ناشی از سرمای زمستان امسال و محقق نشدن وعده‌های وزارت جهاد‌کشاورزی برای تامین مرغ مورد نیاز مردم از طریق ذخیره سازی انجام شده را عامل اصلی نابسامانی بازار این محصول می‌دانند.

با وجود تاکید وزارت بازرگانی و تشکل‌های صنفی بر واگذاری تنظیم بازار گوشت و مرغ به تشکل‌های غیر دولتی به نظر می‌رسد تاکید وزارت جهاد‌کشاورزی بر تنظیم بازار انحصاری گوشت و مرغ از طریق شرکت پشتیبانی امور دام ، عامل اصلی نابسامانی بازار این محصولات بوده و مشخص نیست چرا این وزارتخانه با وجود برخی توافق‌های انجام شده بر انحصار در تنظیم بازار گوشت و مرغ تاکید دارد؟!

تاکید وزارت جهاد‌کشاورزی‌بر تنظیم بازار انحصاری  گوشت و مرغ  از طریق شرکت پشتیبانی امور‌دام عامل اصلی نابسامانی بازار این محصولات است

کد خبر 47634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز