جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 86 مسئولان دستگاه‌های اجرایی متولی تنظیم بازار همانند سال‌های گذشته با کاهش تعرفه واردات مرکبات و اقدامات پیش بینی شده برای ذخیره سازی این محصولات ، خبر از کنترل قیمت‌ها و تامین میوه شب عید با قیمت‌های مناسب در سراسر کشور دادند

این در حالی است که با وجود ادعاها و تبلیغات انجام شده برای ساماندهی بازار میوه شب عید با استفاده از توانمند‌‌ی‌های واحدهای صنفی، طرح تنظیم بازار میوه و عرضه محدود سیب و پرتقال وارداتی قادر به بهبود کمی و کیفی بازار به ویژه  در شهرستان‌ها نبوده است. در شرایطی که مسئولان سازمان بازرگانی استان تهران هماهنگ با وزارت جهاد کشاورزی پس از سرمای روزهای پایانی سال گذشته ، کاهش تعرفه واردات سیب و مرکبات را راهکار تنظیم بازار میوه شب عید تلقی کردند، میوه‌های وارداتی قادر به تامین نیاز مردم در سراسر کشور نبود.

گرچه اجرای این طرح در تهران تا حدودی توانست نیاز شهروندان تهرانی که در تعطیلات به سفر نرفته بودند را مرتفع ساخته و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند اما عرضه میوه و مرکبات در چارچوب طرح‌ تنظیم بازار سازمان‌ بازرگانی در سایر شهرها و به ویژه شهرستان‌هایی که با خیل عظیم مسافران نوروزی مواجه شده بودند حکایت دیگری داشت.

سفر پرتقال‌های یخی
در ماه‌های بهمن و اسفند 86 عرضه پرتقال‌های یخ‌زده به شکلی گسترده از طریق فروشندگان ثابت و سیار در شهر تهران آغاز و با اعتراض مردم مواجه شد. گرچه وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی هیچ‌گاه در زمینه علل و چگونگی راهیابی این مرکبات غیر قابل مصرف به بازار اظهار نظر دقیق و شفافی نکرده یا این امر را ناشی از سودجویی برخی افراد قلمداد کرده و همانند رویه متداول خبر از برخورد با متخلفین می دادند اما حکایت عرضه پرتقال‌های یخی و بی کیفیت بسیار ریشه‌دارتر از آن بود که از سوی مسئولان ترسیم می‌شد. پس از عرضه این مرکبات در شهر تهران، با آغاز تعطیلات نوروزی گویا پرتقال‌های یخی نیز به سفر نوروزی رفته و راهی بازارهای مصرف سایر شهر‌ها و روستاهای کشور شد؛ پرتقال‌هایی که با نام محصولات عرضه شده در چارچوب طرح تنظیم بازار به مصرف‌کنندگان شهرستانی عرضه شده و خبری از برخورد یا تعزیر متخلفین بی نام و نشان نبود.

رنگ پریدگی سیب، سروری نارنگی
وضعیت عرضه سیب درختی نسبت به پرتقال نیز از شرایط به مراتب بدتری برخوردار بود به نحوی که سیب عرضه شده به کیفیت به مراتب بدتر و قیمت بیشتری عرضه شد. وعده مسئولان برای عرضه سیب قرمز و زرد به قیمت 800 تومان عملا محقق نشد و نابسامانی قیمت این محصول به ویژه در شهرستان‌ها نمود بیشتری داشت . این روند موجب شد تا سیب قرمز و زرد که از کیفیت مناسبی برخوردار نبود به قیمت بیش از هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شود. از سوی دیگر خبری از نظارت کمی و کیفی بر بازار مرکبات نبود و فروشندگان میوه‌های وارداتی را به قیمت‌های دلخواه به بازار عرضه کردند.
با این وجود عرضه نارنگی  پاکستانی وارداتی از شرایط نسبتا مناسب‌تری برخوردار بود و این محصول به قیمت حدود هزار تومان اما با کیفیت مناسب‌تری به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

عرضه 18 هزار تن مرکبات
در شرایطی که در سال های اخیر هیچ‌گاه آمار دقیق و مستندی از میزان تولید ، واردات و نیاز بازار مصرف داخلی به سیب و مرکبات از سوی مسئولان وزارت جهاد‌کشاورزی ، بازرگانی یا اتحادیه‌های صنفی ارایه نشده و مشخص نیست واردات این محصولات بر چه مبنایی صورت می‌گیرد، اخیرا رئیس سازمان بازرگانی استان تهران از توزیع  بیش از 18 هزار تن مرکبات در سطح تهران در ایام نوروز خبر داده و می‌گوید: بخش عمده مرکبات عرضه شده مربوط به ذخیره‌سازی تولیدات داخلی بود.  عباس قلی زاده می‌افزاید: در سال جاری شکایت‌ها و گلایه‌های دریافت شده  از شهروندان درباره‌ وضعیت قیمت‌های میوه به حداقل رسید اما در مقابل گلایه‌ها و شکایت‌های مردمی در زمینه گوشت قرمز و مرغ افزایش داشت.

کد خبر 47635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز