دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: ناظر نهایی عکس در عکاسی خیابانی؛ جزئیات بیشتری نسبت به خود عکاس می‌بیند

یکی از چیزهای مهم در مورد شهر این است که اتفاقات زیادی در هر لحظه در نزدیکی شما رخ می‌دهد که هر شخصی می‌تواند آن را دریافت و درک کند.

عکاسی خیابانی به عنوان بخشی از عکاسی مستند این امکان را به شما می‌دهد که یکی از آن لحظه ها را فریز کرده و  داستان‌های گوشه و کنار کادر عکس را بخوانید.

در این عکس که از درون یک کافه محلی در روستایی در فرانسه گرفته شده، عکاس سعی کرده تا ورود یک وسیله جدید در زندگی روزمره مردم را به همراه  زنانی که در پشت زمینه مشغول حرف زدن هستند به تصویر بکشد. او با استفاده درست از فلاش توانسته نور بیرون و درون رستوران را تنظیم کند. چیزی که این عکاس موقع عکاسی ندیده دو سگی است که حال دعوا در بیرون از رستوران هستند. این گونه جزئیات بعد از چاپ دیده می‌شود.

حالا تعدادی عکس می‌بینید که برخی از جزئیات از دید خود عکاس نادیده مانده است.

سگ سیاه در گوشه بالای سمت چپ عکس

عکاس در گوشه بالای سمت راست کادر

عکاسی خیابانی طرفداران خاص خود را دارد گری وینوگراند به دلیل داشتن 3 حلقه فیلم عکاسی شده سیاه و سفید در روز از خیابانهای نیویورک معروف است. حاصل تلاش او  100 عکس در روز ، 36500 عکس در سال و یک میلیون عکس در طی سی سال عکاسی وی شده است.

او در سال 1984 در حالی از دنیا رفت که 2500 رول فیلم عکاسی شده، 6500 حلقه فیلم ظاهر شده و چاپ نشده و 3000 حلقه فیلم چاپ شده ولی به نمایش در نیامده از خود به جای گذاشته بود. (حدود یک میلیون عکس ویرایش نشده) برای داشتن آرشیو بزرگی از عکس‌های خیابانی فداکاری زیادی نیاز است که این عکاس داشته است.

فنون ابتدایی عکاسی خیابانی:
تکنیک ابتدایی برای عکاسی خیابانی داشتن لنز واید mm20 یا حداقل 35 میلیمتری ، تنظیم حساسیت فیلم برای داشتن سرعت شاتر بالاتر (400 یا 800) و فوکوس اتوماتیک یا فکوس از پیش تعیین شده است. [5 نکته مهم در مورد سرعت شاتر دوربین] چطور فاصله خود با سوژه برای فکوس تعیین کنید؟  این موضوع مهمی نیست. وقتی با لنز واید عکاسی می‌کنید عمق میدان به قدر کفایت دارید. تنظیم حساسیت فیلم یا دوربین اهمیت دارد. انتخاب سرعت شاتر ثابت، تنظیم حساسیت فیلم، دیافراگم کوچک مواردی است که باید در ابتدا به آن توجه کنید. وقتی دیافراگم را می‌بندید فوکوس دقیق‌تری خواهید داشت.

در عکاسی خیابانی به طور سنتی دوربین بر روی نزدیک‌ترین فاصله‌ای که از آنجا می‌توان عکس‌برداری واضح و روشن کرد، ‌تنظیم می‌شود. این فاصله بستگی به دهانه و وضوح لنز دارد اصولا فاصله‌های بسته برای سوژه‌هایی که در بی‌نهایت به صورت واضح قرار دارند انتخاب می‌شود. با حساست‌های بالا و روز آفتابی شما مطمئنن می‌توانید عکس واضحی در16 فوتی خود بگیرید. با لنز 35 میلیمتری و تنظیم آن برای 9 فوت، همه سوژه‌هایی که در 4.5 فوتی تا بی‌نهایت قرار دارند واضح خواهند بود.

گزینه مدرن‌تر در دوربین‌های جدید استفاده از مکانیزم فوکوس اتومات و لنز زوم است. دروبین‌های EOS Canon  با سیستم فوکوس نقطه‌ای و  ultrasonic motor Lenses نمونه ای از این لنز‌ها هستند.

به هر حال چه روش قدیمی و چه روش مدرن را انتخاب کنید بسیاری از عکس‌های شما به دلیل حرکت سوژه و ترکیب‌بندی عجولانه خراب از آب در خواهد آمد. فقط اگر دروبین دیجیتال استفاده کنید به خاطر استفاده نکردن از فیلم‌های متعدد حرص کمتری خواهید خورد.

نمونه:
عکس اول به خاطر فوکوس مناسب شفاف‌تر است ولی عکس دوم بی‌نیاز از اصلاح نیست.

عکس‌هایی از خیابان‌های مکزیک

یک عکس از آلمان

چند عکس خیابانی از ایرلند

مرز فلسطین اشغالی و عراق

چین به دلیل جمعیت انبوهی که در حال تردد هستند و اتفاقات زیادی که رخ می‌دهد یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای عکاسی خیابانی است.

ژاپن هم همین ویژگی را دارد. پر است از مردم پر جنب و جوش، غوطه ور در زندگی مدرن

 photo.net

کد خبر 47975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز