بسیاری از افرادی که از افزایش وزن رنج می‌برند گاهی از رژیم گرفتن خسته می‌شوند و گمان می‌کنند تنها راه حل مشکلشان عمل جراحی است. اما متخصصان معتقدند جراحی کاهش وزن برای همه افراد مناسب نیست و فقط به افرادی توصیه می‌شود که اضافه‌وزن بالا دارند. 

چاقی و اضافه‌وزن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، جراحی فقط برای افراد دارای چاقی و اضافه وزن بالا توصیه می‌شود و سایرین باید برای کاهش وزن از روش‌های غیرتهاجمی و تغییر سبک تغذیه پیروی کنند. 

دکتر سیدمهدی جلالی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی درون‌بین (اندوسکوپیک)، گفت: در مسئله چاقی فقط بحث اضافه‌وزن مطرح نیست. چاقی نیز مانند فشار خون و دیابت یک نوع بیماری است که باید برای درمان آن اقدام شود. باید توجه کرد شاخص وزن به تنهایی برای اندازه‌گیری شدت چاقی کافی نیست، چراکه علاوه بر وزن باید به قد فرد نیز توجه شود. 

  • تشخیص شدت چاقی به روش علمی

این متخصص با اشاره به اندازه‌گیری شاخص توده بدن یا BMI با استفاده از فرمول اندازه قد و وزن برای تعیین شدت چاقی افراد بیان کرد: توده بدن افراد سالم حدود ۱۸ تا ۲۵ است و زمانی که از ۲۵ و۳۰ فراتر رود، شخص به تدریج چاق‌تر و دچار بیماری‌های بیشتری می‌شود. 

  • جراحی برای کاهش وزن به چه افرادی توصیه می‌شود؟

جلالی انجام عمل جراحی کاهش وزن را برای افراد دارای BMI بالای ۴۰ مناسب دانست و گفت: جراحی افراد دارای BMI بالای ۴۰ تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد. 

وی اعمال جراحی کاهش وزن را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: روش اول به کاهش حجم معده و روش بعدی به کاهش جذب مواد غذایی در بدن کمک می‌کند. 

این فلوشیپ جراحی اندوسکوپیک با اشاره به جراحی «اسلیو» معده به عنوان یک روش مورد تایید جهانی توضیح داد: جراحی «اسلیو» باعث کاهش حجم معده و در نهایت کاهش وزن می‌شود به گونه‌ای که طی این عمل جراحی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد حجم معده برداشته می‌شود و اشتهای فرد به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. 

وی جراحی «بای پس معده» را روش دیگر دارای مقبولیت جهانی برای کاهش حجم معده معرفی کرد و گفت: این روش انواع مختلفی دارد و روش کلاسیک آن مورد تایید است. این روش ترکیبی از کاهش حجم معده و کاهش جذب غذاست و طی آن فرد غذای کمتری مصرف می‌کند و همان میزان نیز کمتر جذب می‌شود. بنابراین بدیهی است که عمل «بای پس» از دو مکانیزم به کاهش وزن منجر شود. این روش برای کاهش وزن افراد دارای اضافه‌وزن بالا توصیه می‌شود. 

  • ممنوعیت جراحی

جلالی با بیان این‌که جراحی «بای پس معده» کلاسیک برای افرادی که BMI بالایی ندارند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: پذیرش ریسک جراحی و عوارض درمان برای مواردی که چاقی شدید و در حد بیماری نباشد صحیح نیست. بنابراین در این موارد باید از روش‌های غیرتهاجمی و یا اصلاح سبک زندگی مانند تغییر رژیم غذایی، استفاده از غذاهای سالم، پرهیز از غذاهای ناسالم و پرکالری و همچنین افزایش فعالیت بدنی برای کاهش وزن استفاده شود. 

وی درباره جراحی‌های زیبایی در زمینه کاهش وزن توضیح داد: درمان چاقی و اضافه‌وزن با روش جراحی به دو صورت انجام می‌شود؛ ‌دسته اول در قالب جراحی زیبایی و به منظور خارج کردن چربی‌های انباشته موضعی انجام می‌شود مانند لیپوساکشن و لیپولیز که هدف اصلی در این نوع جراحی کاهش وزن نیست و تاثیرات متابولیسمی ندارد. 

  • ضرورت نظارت بر تبلیغات چاقی و رژیم‌درمانی

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به بازار داغ رژیم‌درمانی در مراکز غیرمجاز گفت: رژیم‌های غذایی غیرتخصصی عوارض بسیاری به دنبال دارد، لذا درمانگر رژیم‌ غذایی باید دوره‌های تخصصی را در مراکز علمی مورد تایید گذرانده باشد. به عبارت دیگر همان‌گونه که برای درمان بیماری به غیرپزشک مراجعه نمی‌کنیم برای درمان چاقی هم نباید به افراد غیرمتخصص مراجعه کنیم. 

جلالی با بیان این‌که توصیه‌های غیرتخصصی در زمینه تغذیه فرد را با مشکلات و چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند، افزود: متاسفانه به دلیل سود اقتصادی مباحث تغذیه‌ای، افراد بدون تخصص با ارائه تبلیغات گمراه‌کننده وارد این حوزه شده و با سوءاستفاده از ناآگاهی افراد و ارائه توصیه‌های غیرعلمی باعث گمراهی مخاطب و بروز عوارض در این زمینه می‌شوند. 

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و نظارت بر تبلیغات حوزه چاقی و رژیم درمانی اظهار کرد: افراد باید در انتخاب درمانگر و پزشک دقت داشته باشند و برای درمان به افراد واجد شرایط مراجعه کنند. 

این متخصص در پایان ترویج فرهنگ پیشگیری از بروز چاقی را از دوران کودکی با اهمیت دانست و یادآور شد: پیشگیری از بروز چاقی کودک از زمان بارداری باید پیگیری شود و مورد توجه قرار گیرد و اینجاست که تفاوت افراد واجد شرایط برای ارائه مشاوره صحیح مشخص می‌شود. 

کد خبر 475638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha