جراحی اسلیو معده نوعی جراحی کاهش وزن است. این جراحی با نام‌های اسلیو گاسترکتومی یا گاسترکتومی آستین عمودی (VSG) نیز شناخته می‌شود که می‌تواند مصرف غذای فرد را محدود کند تا منجر به کاهش وزن او شود.

دکتر مهدی عالم رجبی متخصص جراحی ،  فلوشیپ جراحی گوارش (کولوركتال)

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: بسیاری از افرادی که دچار اضافه وزن هستند دنبال راه‌های آسانی برای کاهش وزن هستند. در این میان گاهی به افرادی که همه روش‌های کاهش وزن را بدون موفقیت طولانی مدت امتحان کرده‌اند جراحی اسلیو معده توصیه می‌شود. اما این روش هم علاوه بر مخاطرات احتمالی، نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد که افراد باید از آنها آگاه باشند.

ارتباط کاهش وزن با عمل جراحی

دکتر مهدی عالم رجبی متخصص جراحی، فلوشیپ جراحی گوارش (کولورکتال) در مورد عمل جراحی اسلیو معده می‌گوید: «چاقی معضلی‌است که امروزه بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. عمل اسلیو معده هم جایگاه خاصی در درمان چاقی دارد و شاید عده‌ای آن را به عنوان معجزه در زندگی خود تلقی کنند. اما این روش هم مشکلات خاص خود را دارد و به معنای این نیست که پس از آن افراد می‌توانند هر چه بخواهند بخورند.

در این عمل حدود ۸۰ درصد حجم معده بیمار برداشته می‌شود تا به این ترتیب حجم غذای دریافتی و همچنین مقدار کالری دریافتی کاهش پیدا کند و می‌تواند تا ۸۰ درصد نیز کاهش وزن به دنبال داشته باشد. »

دلیل نامگذاری اسلیو برای عمل جراحی کاهش وزن

دکتر عالم رجبی درمورد دلیل نامگذاری عمل جراحی به اسلیو می‌گوید با توجه به اینکه بعد از برداشتن بخشی از حجم معده، چیزی که باقی می‌ماند شبیه به یک موز یا آستین پیراهن است و در انگلیسی هم به آستین، اسلیو می گویند این جراحی را نیز به این نام می‌شناسند.

آخرین گزینه برای لاغری

به گفته دکتر عالم رجبی، این جراحی آخرین گزینه برای لاغری است و گاهی ضرورت دارد است. چون چاقی علاوه بر ظاهر ناخوشایند باعث به وجودآمدن بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های مغزی، قلبی -عروقی و گوارشی می‌شود که بعضی اوقات خطرناک هستند.

 ضمن آنکه یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش شانس خطر ابتلا به سرطان نیز به شمار می‌رود. اماعمل اسلیو نیز چیزی نیست که همه افراد بتوانند از آن برای کاهش وزن استفاده کنند.

چه کسانی کاندیدای عمل اسلیو معده هستند

 این متخصص جراحی می‌گوید کسانی می‌توانند کاندیدای جراحی چاقی باشند که همه راه‌های کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته باشند.

 افرادی که شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالای ۳۵ داشته باشند. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی، ریسک سکته قلبی و دیگر بیماری‌های مرتبط با چاقی یا اضافه وزن بالای ۵۰ کیلوگرم باشند.

به علاوه کسانی که اضافه وزن‌های ناشی از مشکلات روان شناختی و عصبی دارند و چاقی آنها عصبی روانی است نیز می‌توانند تحت این عمل جراحی قرار گیرند. ضمن آنکه باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند و به مصرف مواد مخدر یا الکل هم اعتیاد نداشته باشند.

توصیه‌هایی قبل از جراحی اسلیو

به گفته این متخصص، قبل از جراحی اسلیو معده بیمار باید آزمایش‌های مختلف انجام و اطلاعاتی نیز از تمام داروها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌های مورد استفاده خود در اختیار جراح قرار دهد. چون ممکن است لازم باشد پزشک تغییراتی در آنها ایجاد کند.

مثلاً مصرف انسولین افراد مبتلا به دیابت باید تحت کنترل پزشک متخصص قرار گیرد و همچنین ۱۲ هفته قبل از جراحی نیز مصرف دخانیات قطع شود.

چگونگی انجام عمل جراحی 

دکتر عالم رجبی می‌گوید روند انجام عمل اسلیو معده بستگی به وضعیت فرد و نحوه عملکرد بیمار و پزشک دارد. گاسترکتومی آستینی معمولاً به روش لاپاروسکوپی انجام می‌شود که شامل قراردادن ابزارهای کوچک از طریق چند برش کوچک در شکم فوقانی است.

پس از آن، جراح با کشیدن معده به صورت عمودی و کشیدن بخش بزرگ‌تر و منحنی معده، یک لوله باریک ایجاد می‌کند که انجام آن نیز معمولاً یک تا دو ساعت زمان می‌برد.

مراقبت‌های پس از جراحی

دکتر عالم رجبی در مورد مراقبت‌های پس از جراحی اسلیو معده می‌گوید پس از اتمام جراحی و انتقال به بخش، بیمار با اجازه پزشک حتماً باید حرکت کند و راه برود. چون احتمال لخته شدن خون یا مشکلات عفونت سینه وجوددارد که با پیاده‌روی می‌توان آنها را کنترل کرد. همچنین پوشیدن جوراب‌های فشرده شده یا کفش‌های فشاری مکانیکی نیز برای تقویت گردش خون توصیه می‌شود.

ضرورت توجه به رعایت رژیم غذایی پس از عمل

این متخصص جراحی رعایت اصولی را پس از جراحی مشخص می‌کند که شامل رژیم مایع، غذاهای نیمه جامد و پوره و نرم می‌شود.

در رژیم مایع بیمار می‌تواند آب شیرین نشده، قهوه، چای بدون کافیین، آب گوشت، آبمیوه طبیعی و همچنین سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، هویج، آب گوجه فرنگی و اسفناج و میوه‌هایی نیز مانند گلابی، سیب، موز، هلو و آناناس استفاده کنند. رژیم غذایی نرم آنها نیز می‌تواند گوشت مرغ و گوشت قرمز خرد شده، تخم‌مرغ آب پز، برنج و سبزیجات پخته باشد.

لزوم نوشیدن آب زیاد

 بیماران پس از جراحی اسلیو معده باید حتماً تا ده روز بعدازعمل روز انه ۱۰ تا ۱۲ لیوان مایعات بنوشند. اما بعد از گذشتن از مرحله سوم و یک ماه پس از عمل می‌توانند هر چه دوست دارند مصرف کنند، البته باید آن را بسیار خوب بجوند.

ضمن آنکه ورزش کردن، پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب و شیرین، آهسته غذا خوردن، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و جویدن زیاد را هم همیشه مد نظر قرار دهند.

 عوارض احتمالی

 دکتر رجبی می‌گوید تحمل نکردن بعضی مواد غذایی در بیماران می‌تواند موجب حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه شود. در صورت مصرف نکردن مکمل‌های تجویزشده هم احتمال کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود خواهد داشت.

 کاهش وزن سریع در بعضی بیماران باعث بروز سنگ‌های صفراوی می‌شود. همچنین امکان افتادگی پوست در نتیجه کاهش وزن سریع و افزایش دوباره وزن در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی نیز وجود خواهد داشت.

کد خبر 753084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha