دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت کلمبیا در پی اخراج سفیر این کشور از کیتو از دولت اکوادور رسما به دلیل نفوذ به مناطق مرزی این کشور عذرخواهی کرد.

به نوشته ال موندو، وزارت امورخارجه کلمبیا در پی حمله زمینی و هوایی و ارتش این کشور به خاک اکوادور که به کشته شدن سخنگوی گروه فارک انجامید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت جمهوری کلمبیا قصد دارد مراتب عذر خواهی خود را به دولت روشنگرای جمهوری اکوادور به دلیل اقدام اجباری در ورود به خاک اکوادور با هلی‌کوپتر و نیرو‌های زمینی ارتش کلمبیا ارائه کند.

Colombia's Foreign Minister Fernando Araujo

فرناندو ارواخو وزیر امور خارجه کلمبیا در این بیانیه همچنین تایید کرد که نیرو‌های ارتش کلمبیا برای پیدا کردن محل استقرار رییس نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا(فارک) در خاک اکوادور وارد این کشور شده‌اند. وزیر امورخارجه کلمبیا در این بیانیه افزود: ارتش کلمبیا برای یافتن جسد رائول ریس سخنگوی فارک و یکی دیگر از شبه نظامیان این گروه و همچنین انبوهی از اسناد و مکاتبات متعلق به رییس و سه دستگاه کامپیوتر وارد خاک اکوادور شده بود.

فرناند و ارواخو در ادامه این بیانیه نوشته است: دولت کلمبیا هیچ‌گاه قصد زیر پا گذاشتن تمامیت ارضی و عدم احترام به ملت و مقامات کشور اکوادور را نداشته است.

دولت کلمبیا روز یکشنبه 2 مارس پس از انجام یک رشته عملیات نظامی ارتش این کشور در خاک اکوادور، اعلام کرد: رائول رییس سخنگوی فارک به همراه 16 نفر دیگر از اعضای این گروه و  یک سرباز کلمبیایی کشته شدند.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

The body of the Raul Reyes is shown to the media at the military airport of Catam in Bogota

استقرار نیرو‌های ارتش ونزوئلا و اکوادور در مرز با کلمبیا

با وجود صدور این بیانیه از سوی دولت کلمبیا، به نظر می‌رسد تنش‌ها در منطقه پس از انجام عملیات نظامی ارتش کلمبیا در خاک اکوادور  افزایش یافته باشد.بر همین اساس نیرو‌های زمینی ارتش‌های دو کشور ونزوئلا و اکوادور به دستور‌ دولت‌های این کشور‌ها در مناطق مرزی با کلمبیا استقرار یافته‌اند.

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز با ناجوانمردانه خواندن قتل رائول ریس که فرد شماره دو فارک محسوب می‌شد، فرمان بسته شدن سفارت ونزوئلا در کلمبیا را صادر و همزمان نیز به نیرو‌های ارتش کشورش فرمان استقرار در مناطق مرزی با کلمبیا را داده است.

دولت اکوادور نیز اعلام کرده است که بلافاصله سفیر خود از کلمبیا را فراخواهد خواند.فرانسیسکو سوئسکوم سفیر اکوادور پیش از ترک بوگوتا اقدام ارتش کلمبیا در نفوذ به خاک اکوادور را اقدام به جنگ توصیف کرده و گفته است: کشتار یک اقدام وحشیانه و اقدامی جنگی است، اقدامی ضد صلح، ضد زندگی و ضد حقوق بشر است.

رافائل کورئا رییس جمهوری اکوادور نیز حمله ارتش کلمبیا به خاک کشورش را بدترین تجاوز به تمامیت ارضی اکوادور توصیف کرد. رییس جمهوری اکوادور نیز در پی احضار سفیر کشورش همانند رییس جمهوری و نزوئلا فرمان اعزام واحد‌های ارتش اکوادور به مناطق مرزی با کلمبیا را صادر کرده است. کورئا ضمن اخراج سفیر کلمبیا از اکوادور گفته است نه تنها عذر خواهی بلکه رعایت تعهدات کلمبیا در قبال تمامیت ارضی اکوادور ضروری است.

کد خبر 45659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز