جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل طرحی را برای کمک به بیماران برای داشتن کنترل بر پرونده پزشکی و سوابق بهداشتی‌شان را اعلام کرده است

 این شرکت در حال کار با گروه‌های پزشکان، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها است تا به آنها در تبادل ایمن اطلاعات حساس بهداشتی یاری کند.

به  گزارش خبرگزاری رویترز ورود گوگل به این حوزه بسیار حساس که از مدت‌ها پیش بر سر زبان‌ها بود، پنج‌شنبه 28 فوریه (9 اسفند) با معرفی گوگل سلامت (Google Health) بوسیله اریک اشمیت، مدیر اجرایی ارشد گوگل در یک کنفرانس مراقبت‌های بهداشتی در فلوریدا رسما اعلام شد.

گوگل گفته است در این زمینه توافق‌هایی با بیمارستان‌ها داروخانه‌ها و شرکت‌های مختلف فعال در حوزه بهداشت به امضاء رسانده است.

این سرویس اینترنتی محافظت‌شده با رمز‌واژه سوابق بهداشتی افراد را بر روی کامپیوترهای گوگل ذخیره می‌کند و یک دیرکتوری سرویس‌های پزشکی ایجاد می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد که سوابق‌شان در نزد پزشکان، سابقه داروهای تجویز شده و نتایج تست‌های ٱزمایشگاهی را در آن قرار دهند.

هدف گوگل شتاب بخشیدن به تبادل اطلاعات میان این سرویس‌ها است، در عین آنکه کنترل آنها در دست بیماران می‌ماند و به آنها امکان می دهد برای مثال  وقت‌های ویزیت خود را برنامه ریزی کنند یا نسخه‌های‌شان را تجدید کنند.

یک هفته پیش گوگل گفته بود که با کلینیک کلیولند، یک مرکز پژوهشی پزشکی دانشگاهی پیشگام همکاری می‌کند تا یک برنامه تبادل اطلاعات را که در آن بیماران مسئول سوابق پزشکی‌شان هستند را به آزمون بگذارد.

اشمین گفت که تا چند ماه دیگر Google Health  به صورت وسیعتری ارائه خواهد شد.
ده‌ها سال است پیشرفت آهسته‌ای در تبدیل سوابق کاغذی که اغلب به خط ناخوانای پزشکان  و در نظام‌های پرونده‌ای معارض نگهداری می‌شود به سوابق دیجیتال با نگهداری مرکزی صورت گرفته است.

شرکت‌های آی‌بی‌ام، اوراکل و زیمنس از جمله سازمان‌هایی بوده‌اند که در این زمینه کار کرده‌‌اند.

بزرگترین رقیب گوگل در این زمینه شرکت مایکروسافت است که سرویس HealthVault را ارائه کرده است که به کاربران اجازه کنترل بر سوابق بهداشتی‌شان را می‌دهد.

یک رقیب تازه‌نفس دیگر این حوزه Revolution Health است که بوسیله مدیر سابق AOL استیو کیس حمایت می‌شود.
همه این سیستم‌ها بر اساس این برداشت هستند که افراد باید بر اطلاعات بهداشتی خود کنترل داشته باشند.

اشمیت در این باره گفت: "اطلاعات موجود در پرونده‌های پزشکی شما مال شماست، و بدون اجازه شما نباید در اختیار کس دیگری قرار  گیرد."

کد خبر 45505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز