سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل دوشنبه 19 مه (30 اردیبهشت) سرویس سلامت خود را به راه انداخت

که به کاربران آمریکایی امکان می‌دهد که اطلاعات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی خودشان را به صورت آنلاین ذخیره و کنترل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ارائه این سرویس (Google Health) که نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم شخصی ایجاد کرده است، جبهه نبردی دیگر میان گوگل و مایکروسافت را می‌گشاید که ارائه سرویس مشابهی را در اکتبر سال قبل با نام HealthVault آغاز کرد.

راب‌اندز یک تحلیلگر تکنولوژی اطلاعات در این باره می‌گوید: "تعجب‌آور نیست که هر دوی این شرکت‌ها به دنبال ارائه این سرویس بوده‌اند."

او می‌گوید چنین سرویسی احتمالا به شدت مورد علاقه نسل به دنیا آمده بعد از جنگ جهانی دوم که میزان زاد و ولد در آن بالا بود (baby boomers) قرار خواهد گرفت که اکنون به دوران سالمندی خود رسیده‌اند.

گوگل برای تاکید کردن بر حفاظت این اطلاعات بهداشتی می‌گوید یک پلاتفرم ایمن جدا از سیستم جستجویش ساخته است که میزبان این سوابق پزشکی است.

اما طرفداران حفظ حریم شخصی خواستار ارانه شواهدی هستند که این اطلاعات پزشکی دسترسی و دستکاری احتمالی شرکت‌های بیمه یا کارفرمایان در امان خواهد بود.

سرویس Google Health به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیصی پیوند دارد. این سرویس رایگان است و افراد را قادر می‌کند تا نسخه‌های الکترونیکی از اطلاعاتی مانند نسخه‌ها، نتایج آزمایش‌ها، پرونده بیمارستانی، و سابقه بیماری‌ها داشته باشند که در کامپیوترهای گوگل انبار می‌شود.

کاربران این سرویس تعیین می‌کنند که اطلاعات پزشکی‌شان چگونه در اختیار دیگران قرار گیرد.

گوگل می‌گوید داده‌های روندها در این سرویس مانند اینکه چند درصد از افراد مبتلا به دیابت از Google  Health برای گزارش موارد واکسیناسیون آنفلوانزا استفاده می‌کنند، استخراج خواهد کرد.

باکس‌های جستجوی گوگل  در صفحات این بهداشت گوگل قرار دارند و آگهی‌های هدف‌یابی‌شده در کنار صفحات نتایج جستجو قرار می‌گیرند.

جف چستر، مدیر عامل مرکز دموکراسی دیجیتال، می‌گوید هدف قرار دادن جستجوها برای مطالب بهداشتی با آگهی‌ها معادل ردیابی امور پزشکی بیماران برای آگهی‌دهندگان است."

او می‌گوید: "دست آخر تردیدی به جای نمی‌ماند که  کل این قضیه بازاریابی داروها و فراورده‌های بهداشتی برای مصرف‌کنندگان است. گوگل، مایکروسافت و دیگران علامت دلار را در تشخیص بیماری شما می‌بینند."

گوگل می‌‌گوید ارتباطات آنلاین حفاظت‌شده‌ای را با مجموعه‌ای از فراهم‌آورندگان خدمات پزشکی در آمریکا ایجاد کرده است و آماده همکاری با سایر فراهم آورندگان مراقبت‌ بهداشتی علاقمند به کاربرد این نرم‌افزار برای پیوستن به این شبکه است.

دان اورنیش استاد پزشکی  و بنیانگذار یک موسسه غیرانتفاعی "پژوهش در پزشکی پیشگیری" از این سرویس جدید استقبال می‌کند.

او می‌گوید دلیل خوشحالیش این است که این سرویس به افراد توانایی کنترل‌ بیشتر بر اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی‌شان را می‌دهد.

افراد می‌توانند مانیتورهای قلب را به GOOGLE Health متصل کنند تا اطلاعات مربوط قلب آنها به یک سرویس آنلاین ارزیابی خطر حمله قلبی خورانده شود. یک "جعبه قرص مجازی" هم به طور خودکار به تلفن موبایل فرد هشدار می فرستد و به او زمانی را یادآوری می‌کند باید قرص‌هایش را بخورد.

کد خبر 52536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز