سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوگل قابلیتی را به نقشه‌های نرم‌افزار Google Earth اضافه کرده‌است که به کاربران اجازه کند و کاو در فضای سه بعدی روم باستان را می‌دهد.

با استفاده از این قابلیت می‌توانید در تمام قسمت‌های این شهر که به تاریخ 320 میلادی باز می‌گردد، بگردید و تجربه‌ای سه بعدی از کاخ سزار، کالیزیِم و چندین بنای باستانی دیگر داشته‌باشید.

برنارد فریشر از دانشگاه ویرجینیا که به گوگل در این پروژه کمک کرده‌است می‌گوید: "این کار قدمی دیگر به سوی ساختن ماشین زمان مجازی است. این پروژه حاصل 5 قرن تلاش باستان‌شناسان است که بر روی شناسایی و بازسازی بناهای از بین رفته رُم کار کرده‌اند."

این اولین شهر مجازی سه بعدی است که به نقشه‌های گوگل اضافه می‌شود.

به گفته وبلاگ گوگل، این مدل بیش از 6هزار و هفتصد بنا و 250 لینک از آن‌ها به سایت‌های مرتبط به 250 زبان دارد.

در میان بناهای باستانی رُم باستان حدود 200 بنا وجود دارد که باستان‌شناسان اطلاعات دقیقی از آن‌ها در دست دارند. گوگل از این امر حداکثر استفاده را کرده‌است و گوگل می‌گوید که این بناها را تا جایی که ممکن بوده‌است بازسازی و فضای سه بعدی آن‌ها را کامل کرده است.

اسلوب سه بعدی شهر از روی ماکتی به نام Plastico di Rome Antica طراحی شده که توسط باستان شناسان از سال 1933 تا 1974 ساخته شده‌است و در گالری ویژه‌ای در بخش تمدن رُم در موزه رُم نگاه داری می‌شود.

این نقشه جدید طی مراسمی و با حضور شهردار رُم در پایتخت ایتالیا معرفی شد.

از ژوئن 2005 که نرم افزار Google Earth معرفی شد، 400 میلیون نفز از سراسر جهان آن را دانلود کرده‌اند.

کد خبر 68719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز