یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فعالیت‌های استونی در دنیای مجازی تاکنون ارایه سرویس جهانی تلفن اینترنتی Skype و گشایش آکادمی دفاع سایبر ناتو در تالین بوده است.

خبرگزاری آلمان از تالین گزارش داد، اکنون این کشور حوزه بالتیک که خود را «ای - استونی» معرفی می‌کند و عاشق آنلاین کردن همه چیز است، یک «اولین مورد» دیگر را در عرصه اینترنت عرضه کرده است: نمایشگاه گردشگری مجازی.

نمایشگاه گردشگری «ترول اکسپو» فردا گشایش می‌یابد و تا پنجم نوامبر پذیرای کاربران اینترنتی خواهد بود. ایده برگزاری این نمایشگاه متعلق به شرکت استونیایی «آنلاین اکسپو» است که آنا لپ و سرگی سمیونوف، دو مدیر موسس جوان آن هستند.

لپ گفت: «ما حدود یک سال پیش از یک نمایشگاه سنتی در روسیه دیدن کردیم. زمانی که به استونی بازمی‌گشتیم، دیدیم که حجم انبوهی از موارد مکتوب را با خود همراه داریم که باید مطالعه کنیم، با این وجود هنوز نیاز به آن داشتیم که برای کسب اطلاعات بیشتر، به اینترنت مراجعه کنیم. ما از خودمان پرسیدیم "آیا می‌توانیم همه نمایشگاه را آنلاین برگزار کنیم؟"»

آنها استدلال می‌کنند که می‌توان سنت‌ها و قواعد موجود برگزاری نمایشگاه‌ها را حفظ کرد و در همین حال به گونه‌ای مناسب‌تر، سریع‌تر و موثرتر، امکان رو در رو شدن نمایشگاه‌داران و بازدیدکنندگان را فراهم کرد.

لپ عقیده دارد به راحتی امکان گفت‌وگوی آنلاین با غرفه‌داران فراهم است. او و سمیونوف برای شرکتی که قرار است آنلاین باشد، کم نگذاشته‌اند و برای همین 1.2 میلیون کرون استونی (96 هزار دلار) برای تبلیغات، معادل هزینه‌های یک نمایشگاه معمولی گردشگری خرج کرده‌اند.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه در آدرس www.onlineexpo.com همچنین می‌توانند زبان خود را در بدو «رسیدن به نمایشگاه» انتخاب کرده و با بیش از 100 غرفه‌دار از فنلاند و سه کشور دیگر حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) بدون نیاز به در صف ایستادن یا خسته شدن به خاطر پیاده روی از این سالن به سالن دیگر و تعامل داشته باشند و در همین حال بر روی صندلی راحتی محبوب‌شان لم دهند.

آنها قادر به پرسیدن سوال هستند و به شکل همزمان دانلود بروشورها خواهند بود.
سازماندهندگان این نمایشگاه عقیده دارند می‌توانند روزانه 25 هزار بازدیدکننده را در طول نمایشگاه 10 روزه «ترول اکسپو» جلب کنند. آنها می‌گویند برای اثبات میزان موثر بودن این شکل از برگزاری نمایشگاه، آمار تفصیلی بازدیدکنندگان را پس از برگزاری آن منتشر می‌کنند.
با وجود آنکه «ترول اکسپو» اولین نوع نمایشگاه از این نوع است، لپ و سمینوف از همین حالا مشغول کار بر روی نمایشگاه مجازی تجاری بزرگ‌تری برای سال 2009 هستند.

لپ گفت: «مارس سال آینده ما نمایشگاه ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی را خواهیم داشت که از کشورهای روسیه، آمریکا، اسلواکی، جمهوری چک، لهستان، اوکراین و بلاروس در آن حضور می‌یابند.»

کد خبر 66666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز