یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

سیده فاطمه شبیری: زمستان که به نیمه می‌رسد، کم‌کم آن‌هایی که اهل سفر و سیر و سیاحت هستند به فکر می‌افتند که نوروز امسال کجا برویم؟

راستش را بخواهید، خیلی هم به بودجه خانواده ربطی ندارد، ولی عده زیادی هستند که با حداقل امکانات و هزینه کردن حداقل، با یک چادر و کمی خرت و پرت، همه جای ایران را گشته‌‌اند (حتی شاید همان قدری خرج کرده‌اند که اگر در خانه خودشان و شهر خودشان مانده بودند، خرج می‌کردند)، عده دیگری هم هستند که اصلا عادت به سفر ندارند، جیب‌شان پر باشد یا خالی، تفاوتی نمی‌‌کند. دوست دارند فقط توی خانه خودشان بنشینند یا حداکثر در خیابان‌های شهر خودشان بگردند.

شما از کدام گروه هستید؟ فرقی نمی‌کند. چیزی که در این بخش خواهید خواند، به درد هردو گروه می‌خورد. اگر از گروه اول باشید، قدم اول، انتخاب بهترین مقصد برای مسافرت است و اگر از گروه دوم باشید، دیدن و آشنا شدن با جاهای دیدنی، حتی به طور مجازی، بالاخره از ندیدن آن بهتر است.

 درست حدس زدید! می‌خواهیم به سفری مجازی برویم. از طریق اینترنت، با جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی و باستانی کشورمان آشنا شویم و بعد اگر اهل سفر بودیم، گام‌های بعدی برای تهیه مقدمات یک سفر جذاب و به یاد ماندنی را این بار با کمک اینترنت طی کنیم.

یعنی رزرو هتل، تهیه انواع بلیت و... پس با ما همراه شوید. اگر کمی با روش‌های جست‌وجو در اینترنت آشنا باشید، خیلی راحت و سریع می‌توانید با تایپ عبارت‌هایی فارسی نظیر «جاذبه‌های طبیعی ایران»، «ایران‌گردی»، «جاذبه‌های گردش‌گری ایران»، «آثار باستانی ایران»، «مکان‌های تاریخی ایران» و یا عبارت‌هایی مشابه این‌ها به مجموعه‌ای غنی و متنوع از سایت‌هایی دسترسی پیدا کنید که شما را با زیبایی‌های کشورمان و حتی در مواردی مسیرهای دسترسی به این جاذبه‌های گردش‌گری، آشنا می‌کنند.

 اگر حال و حوصله جست‌وجو را ندارید، ما این زحمت را تا حدودی برای شما کشیده‌ایم. بروید ببینید و دعایش را به جان ما کنید!

خب، مقصدمان را انتخاب کردیم. قدم بعدی رزو هتل (برای آن‌ها که دست‌شان راحت‌تر به دهن‌شان می‌رسد) و تهیه بلیت سفر (برای آن‌ها که نمی‌‌خواهند با ماشین شخصی سفر کنند) است. اولی را این هفته می‌گوییم و دومی را هفته بعد. هنوز دل‌مان نمی‌خواهد از خانه بیرون برویم و وقت‌مان را در ترافیک شهر تلف کنیم. پس باز هم دست به دامان اینترنت می‌شویم.

در سایت هتل یار (www.hotelyar.com) می‌توانید هتل‌های عضو این مجموعه را که بیش از صد هتل از سراسر ایران است، با قیمت مصوب اتحادیه‌‌های هتل‌ها و بدون پرداخت هر گونه وجه اضافی، رزرو کنید (با مشخص کردن تاریخ و تعداد نفرات) علاوه بر آن، در این سایت توصیه‌های سفر، قیمت هتل‌ها، نقشه راه‌های کشور، گزارش آب و هوا، هتل‌های پرطرفدار و مطالب جالب دیگری هم وجود دارد که به عنوان نقطه شروع سفر برایتان مفید است. خوش بگذرد!

خب! مقصد انتخاب شد، هتل هم رزرو شد. قدم بعدی، خرید بلیت است (البته شک دارم اول باید بلیت خرید بعد هتل رزرو کرد یا برعکس!) بسته به وضعیت کفگیر و فاصله آن تا ته دیگ، می‌توانید گزینه‌های مختلفی را انتخاب کنید؛ هواپیما، قطار یا اتوبوس. چیزی که ما می‌خواهیم آموزش بدهیم، نحوه تهیه هر کدام از این بلیت‌ها از طریق اینترنت است.

مرحله اول در هر کدام از این خریدهای اینترنتی، ثبت‌نام در سایت موردنظر است. یعنی بعد از ورود به بخش خرید اینترنتی. بلیت در هر یک از پایگاه‌های موردنظر (اعم از ایران ایر، رجا، سیر و سفر و...)، از شناسنامه کاربری و رمز عبور پرسیده می‌شود و اگر برای بار اول می‌خواهید از این سرویس استفاده کنید، باید وارد قسمت ثبت‌نام شوید.

معمولا این بخش با عنوانی شبیه «کاربر جدید» مشخص می‌شود و پس از ورود به آن، باید یک فرم، شامل مشخصات فردی خود را تکمیل کنید. یکی از مشخصات فردی، آدرس پست الکترونیکی شماست. در این فرم از شما یک شناسه کاربری و رمز عبور برای خودتان درست کنید.

 پس از تکمیل و تأیید فرم توسط شما، معمولا تا حداکثر 24 ساعت بعد، نامه‌ای به پست الکترونیکی شما ارسال شده و ضمن تبریک پیوستن شما به جمع خریداران آن‌لاین این سرویس خاص، شناسه کاربری و رمز عبور تأیید شده شما را دوباره برایتان درج می‌کند. این کار را یک بار باید انجام دهید و دفعه‌های بعد، دیگر مشکلی ندارید. می‌توانید با اعلام این دو کد، وارد سیستم خرید اینترنتی بلیت شوید.

معمولا در این سایت‌ها از شما آدرس مبدأ، آدرس مقصد، تاریخ رفت (یا رفت و برگشت) و در برخی از موارد (مثلا در خرید بلیت قطار)، تعداد نفرات (در یک کوپه) پرسیده می‌شود. وقتی اطلاعات بلیت موردنظر خود را وارد کردید، برای شما انواع بلیت‌های موجودی که مشخصات مورد نظر شما را دارند، لیست می‌شود. با وارد کردن مشخصات افرادی که می‌خواهند بلیت به نام‌شان صادر شود و تأیید آن و نوع بلیت، وارد قسمت پرداخت می‌شوید.

انواع کارت‌های پرداخت اینترنتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. (کارت پارسیان، سامان و...) نوع کارت را انتخاب می‌کنید و که کارت و رمز اینترنتی آن را وارد می‌کنید و پس از تأیید اطلاعات، بلیت شما خریداری می‌شود (البته اگر موجودی کارت کافی باشد، در صورت کافی نبودن موجودی، پیغام آن ظاهر می‌شود). معمولا یا کدی برای پیگیری یا شماره‌ای به شما داده می‌شود که با ارایه آن در هر آژانس مسافرتی تا قبل از روز سفر، می‌توانید نسخه پرینت شده بلیت خود را تحویل بگیرید.

بلیت قطارهای مسافرتی رجا را می‌توانید از آدرس http://ticket.raja.ir خریداری کنید. در ضمن، در این سایت به اطلاعات جالب دیگری نظیر برنامه قطارها، انواع قطارها، نقشه نواحی و... نیز دسترسی پیدا می‌کنید.معمولا در این سایت‌ها، به همان سادگی خرید، می‌توانید بلیت خریداری شده را مسترد کنید. با ورود به بخش استرداد بلیت و وارد کردن مشخصات بلیت خریداری شده و تأیید آن، بلیت برگردانده شده و با توجه به مقررات استرداد، هزینه موردنظر به اعتبار کارت شما افزوده می‌شود.

ایران شناسی
 وارد سایت صدا و سیما که می‌شوید (www.irib.com) ، روی عبــــــارت «ایران‌شناسی» کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط به جاذبه‌‌های گردش‌گری ایران شوید (یا مستقیما در نوار آدرس، آدرس زیر را تایپ کنید:  http://www.irib.ir/iranolgy) حالا می‌توانید روی هر استانی که دوست داشتید کلیک کنید تا به فهرست کامل و بی‌نظیری از جاذبه‌های آن استان برسید.

مثلا اگر روی نام استان لرستان کلیک کنید، می‌توانید از بین آبشارها، دریاچه‌ها و... یکی را انتخاب کنید و بعد با انتخاب نام محل مورد نظرتان (مثلا آبشار بیشه)، مشخصات آن، تصویرهای زیبایی از آن و حتی نحوه دسترسی به آن (مثلا راه ارتباطی آن با خرم‌آباد از طریق ایستگاه سپیددشت و از آن‌جا به خرم‌آباد باشد.) را مشاهده کنید.

دور ایران در 21 صفحه
دور ایران در 21 صفحه، دور جهان در 80 صفحه، مکان‌های دیدنی ایران، مکان‌های دیدنی جهان، راهنمای سفر، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و مهمان‌سراها، تورهای مسافرتی، ماشین اجاره‌‌ای، سوغات، تعطیلات ایران، آب و هوا، نقشه و... همه این‌ها را می‌توانید در آدرس:  www.irantouristguide.com ببینید.

در پایگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با قطب‌های فرهنگی تاریخی ایران (مثل روستای ماسوله)، آشنا می‌شوید. میراث فرهنگی استان‌ها را به تفکیک ملاحظه می‌کنید، می‌توانید موزه‌های تهران را ببینید و در بعضی موارد به تورهای مجازی بروید و از داخل موزه‌ها و... به صورت آن‌لاین بازدید کنید (این به درد افراد دسته دوم می‌خورد که حال خارج شدن از خانه را ندارند!)
 www.iranculture.org 

خرید بلیط هواپیما و اتوبوس
در آدرس http://ebooking.iranair.com می‌توانید بلیت‌های شرکت هواپیمایی ایران ایر را به صورت اینترنتی بخرید.
فروش بلیت هواپیما: http://www.airarabia.ir

خرید بلیت‌های اتوبوس
گیتی پیما: http://www.gitypeyma.ir
سیر و سفر: http://www.ssit.ir

کد خبر 15937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز