سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر در فکر این هستید که به دانشگاه بروید، یک دلیل قانع‌کننده دیگر هم برای این کار وجود دارد:

یک بررسی در دانشگاه هاروارد نشان داده است که افرادی که درجه تحصیلی بالاتری دارند، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس این تحقیق که در فاصله‌ 1980 تا 2000 در آمریکا انجام شده است، افزایش امید به زندگی (life expectancy) یا متوسط طول عمر تقریبا به طور انحصاری در میان افراد دارای تحصیلات عالی رخ داده است.

الن میرا سرپرست این تحقیق در این باره گفت: "یک فرد 25 ساله دارای دیپلم دبیرستان در سال 1990 می‌توانست انتظار داشته باشد که 50 سال دیگر زنده بماند یعنی تا حدود 75 سالگی."

میرا که استادیار سیاست‌های مراقبت بهداشتی در دانشکده پزشکی هاروارد است، افزود: "فرد مشابه 25 ساله دیپلمه در سال 2000 همین میزان طول عمر متوسط را انتظار داشته باشد.  برای فردی که درجه تحصیلی بالای دیپلم داشت در سال 1990 طول عمر مورد انتظار 80 سال بود، اما این میزان در سال 2000 به 81.6 سال افزایش یافت. که امتیازی بسیار عمده به حساب می‌آمد."

به نظر می‌رسد دلایل چنین افزایش طول عمری در افراد تحصیل‌کرده دسترسی بهتر هم به اطلاعات در مورد بیماری‌ها و هم پیشرفت‌های پزشکی است.

میرا گفت: "چرا افراد تحصیل‌کرده طول عمر بیشتری می‌کنند؟ به خاطر اینکه با احتمال کمتری به خاطر بیماری‌ها می‌میرند."

او افزود: "هر چه اطلاعات در مورد اینکه چگونه می‌توان عمر طولانی‌ترو زندگی‌ سالمتری داشت دسترس‌پذیر می‌شوند و تکنولوژی‌هایی در دسترس قرار می‌گیرند که به شما کمک می‌کنند که مثلا سیگار را ترک کنند یا سرب وارد هوا نشود یا زندگی بی‌حرکتی نداشته باشید، متوسط طول عمر شما افزایش می‌یابد. اما ما این تسهیلات را برای بخش‌های خاصی از جمعیت فراهم آورده‌ایم."

این بررسی نشان‌دهنده آن بوده است که افزایش طول عمر در تحصیل‌کردگان عمدتا به علت کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی و سرطان‌ها و بیماری مزمن انسدادی ریه است که همه آنها در یک عامل خطرساز مشترک هستند و آن کشیدن سیگار است.

یک عامل مشترک دیگر که تقریبا به همان اندازه کشیدن سیگار در مرگ و میر موثر است، چاقی است. چاقی در میان افراد کمتر تحصیل‌کرده بیشتر از افراد تحصیل‌کرده است.

میرا گفت که این پژوهشگران می‌خواستند به مردم  یادآور شوند، که اگر می‌شنوید که متوسط طول عمر افزایش یافته است و یا کیفیت زندگی بهتر شده است، مهم است که بدانید که این دگرگونی برای همه افراد رخ نمی‌دهد.

کد خبر 46290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز