پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

عمید نمازیخواه: در چند سال اخیر که بین غول‌های اینترنتی دنیا رقابت سنگینی ایجاد شده و هر کدام از آن‌ها هر روزه خدمات و تسهیلات اینترنتی جدیدی را معرفی می‌کنند، می‌توانیم بگوییم که گوگل جلوتر از بقیه و در صدر آمار مخاطبان اینترنتی قرار دارد

برای نمونه یکی از این تسهیلات را گوگل چندی پیش و در یک اقدام عجیب سرویس جدیدی به نام knol معرفی کرد که در این سرویس هر کسی می‌تواند یک مقاله (در هر زمینه دلخواه) بنویسد و در اختیار دیگر کاربران در سرتاسر دنیا قرار دهد. این اقدام گوگل برای جذب تعداد قابل توجه کاربران سایت ویکیپدیا بود.

به تازگی نیز گوگل با هوشیاری بسیار و با در نظر گرفتن سیل عجیب مخاطبان در حوزه سلامت و تغذیه، سرویس جدیدی را با عنوان «گوگل سلامت» راه اندازی کرده است که به عرضه مطالعات دانشگاهی، تحقیقات علمی و اطلاعاتی مربوط به درمان‌های غیرسنتی پزشکی می‌پردازد.

در گزارش‌ها آمده که گوگل سلامت (Google Health) به زودی دردسترس کاربران شبکه قرار می‌گیرد و در همین راستا مقامات گوگل اعلام کرده‌اند این سرویس جدید به ارائه تازه‌ترین مطالعات دانشگاهی، تحقیقات علمی و یافتن اطلاعات مفید درباره درمان‌های پزشکی غیرسنتی می‌پردازد.

برای مثال اگر کاربری به آنفلوآنزا مبتلا شده باشد می‌تواند از خدمات مشاوره با این سرویس استفاده کند.

برای این کار کافی است کلید واژه‌های مربوطه را وارد کند و به این ترتیب اطلاعاتی را درخصوص رایج‌ترین روش‌های درمانی، علائم بیماری و روش‌های پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا دریافت کند.

براساس گزارش وب نیوز، این اولین بار نیست که طرحی از این نوع اجرا می‌شود، در حقیقت پیش از این شرکت های‌ای بی‌ام، اوراکل و زیمنس نیز سرویس‌های اینترنتی را در عرصه مقولات پزشکی ارائه کرده بودند اما مهم‌ترین رقبای گوگل سلامت سرویس‌های Microsoft HealthVault و MedLine هستند.

سرویس HealthVault مایکروسافت در حال حاضر در نسخه بتا عرضه می‌شود و مدلاین هم سرویس انفورماتیکی دولت آمریکاست که به پزشکان، تکنسین‌ها و علاقه مندان به موضوعات پزشکی مشاوره می‌دهد.

سرویس Google Health در تکمیل سرویس دیگری با عنوان Google Co-op که این شرکت دو سال قبل در زمینه پزشکی راه اندازی کرد، با سرمایه‌گذاری 9/3 میلیون دلار عرضه می‌شود.

پر واضح است که نگاه انسان کنونی به مقوله سلامت و تغذیه، نگاه بسیار عمیق و موشکافانه است و تمامی دولت‌های دنیا نیز از اهمیت و ارزش این مقوله آگاهند. برای نشان دادن اهمیت مقوله سلامت همین بس که هم اکنون کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا مانند اوباما، مراقبت‌های بهداشتی (Health Care) را در صدر شعارهای تبلیغاتی خود قرار داده اند، زیرا می‌دانند که تعداد قابل توجهی از شهروندان آمریکایی، توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.

همین موضوع تعداد قابل توجه کاربران است که گوگلی‌ها را بر آن داشته تا مخاطبان این حوزه را هم برای خود کنند. شاید تا چند سال بعد دیگر برای بیماری‌های عادی مانند سرماخوردگی لازم نباشد به دکتر مراجعه کنید و حتی از پای رایانه خود بلند شوید.

تنها با یک جست‌وجویی که کمتر از چند ثانیه طول می‌کشد، داروهای مورد نظر را دریافت کنید. از گوگلی‌ها بعید نیست که پس از گذشت چندی، یک مطب آن‌لاین هم راه بیندازند و دیگر بیماران محترم از معاینه مجانی آن‌لاین نیز برخوردار شوند.

کد خبر 43147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز