شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

عمید نمازی خواه: بازاری با گردش مالی 80 میلیارد دلار، قطعاً بازاری جذاب و رقابت پذیر است.

این رقم که نشان دهنده تخمین کارشناسان از گردش مالی تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۱۰است باعث شده تا غول‌های اینترنتی دنیا مانند گوگل، یاهو، مایکروسافت، AOL و... از دو سال پیش به تکاپو بیفتند و با سیاست‌های گوناگون سهم بیشتری از آن را برای خود تثبیت کنند.یکی از مهم‌ترین تحرکات در این زمینه، پیشنهاد عجیب ۴۴.۶ میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت به یاهو بود.

این رقم که به‌نظر مایکروسافتی‌ها بیش از ارزش یاهو و از نظر یاهویی‌ها کمتر از ارزش واقعی شرکت یاهو بوده، باعث تحولات گسترده‌ای در ارزش سهام این شرکت‌ها  شده است. تا چندی پیش بیشتر کارشناسان در انتظار ائتلاف مایکروسافت و یاهو بودند تا صف آرایی این دو سپاه در مقابل نیروهای بسیار مجهز گوگل به کار آید، ولی یاهو پیشنهاد مایکروسافت را رد کرد و جالب اینکه چندی بعد مایکروسافت قیمت پیشنهادی را به 41 میلیارد دلار تقلیل داد و حتی در نامه‌ای به هیأت‌مدیره شرکت یاهو هشدار داد که درصورتی که پیشنهاد 41 میلیارد دلاری خرید سهام آن را تا 25 آوریل (6 اردیبهشت) نپذیرد، شیوه‌ای غیرتوافقی را برای تصاحب آن اتخاذ خواهد کرد یا قیمت را پایین خواهد آورد .

استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت در این نامه نوشته است: اگر ما در سه هفته آینده به توافقی نرسیم، مجبوریم که مورد را به‌طور مستقیم با سهامداران مطرح کنیم. تلاش حقوقی برای انتخاب مجموعه‌ جایگزینی از مدیران برای هیأت‌مدیره  از جمله مواردی است که بالمر به آن اشاره کرده است.

پس از این اتفاقات چندی پیش شرکت اینترنتی یاهو با انجام مذاکرات بسیار درباره‌ همکاری‌های تبلیغاتی با شرکت گوگل، فشار خود را بر مایکروسافت افزایش ‌داد. مزیت این توافق نشان دادن گزینه‌های گوناگون برای فروش شرکت، به سهام داران یاهوست. آزمایش همکاری‌های تبلیغاتی میان یاهو و گوگل در نوع خود می‌تواند گزینه‌ای تهدید‌کننده برای مایکروسافت باشد.

در این تلاش پاسخ ۳ درصد از کل جست‌وجوهایی که به گوگل داده می‌شود، در یاهو دیده می‌شود. یعنی، جست‌وجوگر از گوگل می‌پرسد و از یاهو پاسخ می‌گیرد! به این ترتیب گوگل و یاهو می‌توانند در این زمان آزمایشی تخمینی از درآمدهای بالقوه ناشی از یک همکاری گسترده، به دست بیاورند. 

به تازگی منابع معتبری مانند وب سایت وال استریت ژورنال نیز اعلام کرده‌اند که یاهو قصد دارد تبلیغات جست‌وجو از گوگل را که ممکن است به همکاری آنها در آینده بینجامد، بپذیرد. جالب‌تر اینکه این دو شرکت اینترنتی همچنین در مورد چنین توافقی به‌عنوان بخشی از تلاش یاهو برای یافتن گزینه‌های دیگر در مقابل پیشنهاد مایکروسافت برای یاهو در حال مذاکره بوده‌اند. در این صورت بازار آن‌لاین و سهم غول نرم افزاری دنیا (مایکروسافت) از دنیای سایبر کمتر خواهد شد.

دو روز پس از این اتفاق، رابرت مورداک  صاحب مهم‌ترین نشریات و روزنامه‌های آمریکا
(News Corp) و مالک سایت MySpace تصمیم گرفته است در نبرد فتح شرکت یاهو با بیل گیتس رئیس غول نرم افزاری دنیا همکاری کند. MySpace  این تصمیم را در پی پاسخ منفی یاهو به اولتیماتوم مایکروسافت که در چند روز گذشته اعلام شد، اتخاذ کرده است. براساس گزارش نیویورک تایمز، در حقیقت در مدت 48 ساعت گذشته نبرد میان نیروهای حامی مایکروسافت و ضد‌مایکروسافت بر سر خرید یاهو در گرفته است.

در این جنگ از یک سو شرکت سانی ویل به یک توافق نزدیک با آمریکن آن‌لاین(AOL) متعلق به شرکت  تایم وارنر دست یافته و از سوی دیگر ‌MySpace با مایکروسافت به ائتلاف رسیده است. به اعتقاد تحلیلگران درصورتی که گروه مورداک با شرکت بیل گیتس به توافق برسد، مایکروسافت می‌تواند فشار بیشتری به یاهو وارد کند. 

کد خبر 48489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز