همشهری آنلاین: برخی مقامات عالی‌رتبه غربی گفتند که انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه (11 اسفند)رای‌گیری درباره سومین قطعنامه تحریم را علیه ایران انجام دهد.

به گزارش ایسنا، زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه در این‌باره گفت: به عقیده ما کاملا منطقی است که این قطعنامه را روز جمعه نهایی کرده و روز شنبه به رای بگذاریم.

به گزارش شینهوا و رویتر، خلیل‌زاد پس از شرکت در نشست شورای امنیت درباره ایران در جمع خبرنگاران گفت: ما با سایر حامیان این قطعنامه به توافق رسیده‌ایم و رای‌گیری روز شنبه انجام خواهند گرفت.

وی گفت که اکثر 15 عضو شورای امنیت حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کرده‌اند، گرچه برخی اعضا گفته‌اند که برخی مسایل هنوز در حال بررسی است.

خلیل‌زاد در ادامه گفت که این قطعنامه یک رویکرد دو سویه را در بر خواهد داشت، یعنی از یک طرف فشار به ایران را افزایش می‌دهد تا تهران را وادار به همکاری کند و در عین حال به دنبال "تعامل" با ایران خواهد بود.

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مدعی شد که گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران «سوالات نگران‌کننده»‌ای را درباره آنچه وی دخالت ایران در تولید تسلیحات هسته‌ای خواند  ‌ایجاد کرده و فصل جدیدی را در تحقیقات پیرامون فعالیت‌ها نسبت داده شده به ایران می‌گشاید.

گرگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه با متهم کردن به دخالت در فعالیت‌های تسلیحاتی گفت که این گزارش فصل کاملا جدیدی را در تحقیقات ما آغاز خواهد کرد زیرا این گزارش پرسش‌های نگران‌کننده‌ای را درباره دخالت ایران در فعالیت‌های تسلیحاتی به وجود می‌آورد.

شولتی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس افزود: مساله تسلیحاتی شدن سال‌هاست که مطرح است.

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت که وی و سایر دیپلمات‌ها روز دوشنبه در یک جلسه فنی با آژانس در جریان دامنه اطلاعاتی که آژانس توانسته است در چند سال اخیر از منابع مختلف دریافت کند، قرار گرفتند.

شولتی گفت: آنها در چند سال گذشته بارها از ایران خواستند این مساله را توضیح دهد، اما متاسفانه تهران از انجام این کار خودداری کرده است.

وی در ادامه از ایران خواست به جای صحبت درباره «اتهامات بی‌اساس» اجازه دسترسی کامل به اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌‌ای‌اش را به بازرسان آژانس بدهد.

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من فکر می‌کنم ما همگی انتظار داریم آنها دفاتر و تجهیزاتشان را بگشایند و اجازه دهند آنها (بازرسان آژانس) از مکان‌هایی که این فعالیت‌ها در آن جریان دارد، بازدید کرده و با مقامات دخیل گفت‌وگو کنند.

شولتی در اظهارات دیگری گفت که امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل «با سرعت نسبتا زیادی» سومین قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند و مجموعه مشوق‌ها برای ایران که به ماه ژوئن سال 2006 برمی‌گردد همچنان به قوت خود باقی باشد.

وی افزود: ما امیدواریم دولت ایران تصمیم درست را بگیرد و پیشنهادی را که روی میز است، بپذیرد.

این در حالی است که نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد که امکان ندارد دولت بوش بتواند مساله هسته‌‌ای  ایران را حل کند.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که در پایان ماه میلادی قرار است سمت خود را ترک کند خطاب به اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفت: من فکر می‌کنم این داستانی خواهد بود که تا سال 2009 و حتی پس از آن نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، اظهارات وی نشان‌دهنده کاهش سطح انتظارات درباره حمله هوایی آمریکا به ایران یا دستیابی به دستاوردی قریب‌الوقوع در مذاکرات است.

برنز در ادامه گفت: فضای خوبی برای این نوع دیپلماسی، یعنی هم اعمال تحریم‌ها و هم ارایه پیشنهادات مثبت مذاکرات وجود دارد. من مطمئنم این امر تا دولت بعدی ادامه خواهد یافت.

نماینده انگلیس

جان ساورز، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز گفت که رای‌گیری درباره این قطعنامه احتمالا روز شنبه خواهد بود، اما احتمال به تاخیر افتادن دوباره آن را منتفی ندانست.

وی گفت: اگر این قطعنامه را امروز به رای گذاشته بودیم، مطمئنا تصویب می‌شد. اما ما خواستار این هستیم که از حداکثر حمایت (سایر کشورهای عضو شورا) برخوردار شویم. یکی از هیئت‌های نمایندگی برخی اصلاحاتی را مطرح کرده است که ما می‌خواهیم به آنها بپردازیم.

به گفته دیپلمات‌ها منظور ساورز پیشنهاد ویتنام بود که نسبت به پیش‌نویس این قطعنامه که توسط انگلیس، فرانسه و آلمان تنظیم شده است، ابراز نگرانی کرده بود.

مخالفان: ویتنام، آفریقای جنوبی، اندونزی و لیبی

به گفته دیپلمات‌ها، علاوه بر ویتنام، آفریقای جنوبی که گفته بود قصد دارد رای‌گیری درباره تحریم‌ها را به تاخیر بیندازد خواستار نشستی با حامیان اروپایی این قطعنامه در روز جمعه شده است تا درباره قطعنامه گفت‌وگو کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: سومین کشوری که اعلام کرده ممکن است از سومین قطعنامه تحریماتی علیه ایران حمایت نکند اندونزی است که به طور تلویحی گفته ممکن است بدان رای ممتنع داده و یا با آن مخالفت کند.

مارتی ناتالگاوا، نماینده اندونزی در سازمان ملل و سفیر سابق این کشور در انگلیس گفت: ما هنوز متقاعد نشده‌ایم که در این مرحله اعمال تحریم‌های بیشتر گزینه‌ای منطقی باشد.

نماینده لیبی در سازمان ملل نیز روز دوشنبه اعلام کرد که ممکن است به این قطعنامه رای مخالف بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود گفت که ویتنام روز پنجشنبه اصلاحاتی را برای پیش‌نویس این قطعنامه پیشنهاد داده است که نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پرونده هسته‌‌ای ایران را تقویت کرده و آشکارا اعلام می‌کند که تحریم‌های پیشنهادی علیه ایران بر روابط دوجانبه با تهران تاثیر نخواهد داشت.

وی علاوه بر آن گفت که آفریقای جنوبی قول داده است پاسخ خود را صبح جمعه به حامیان این قطعنامه اعلام کند.

از سوی دیگر نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در تلاش برای جلب حمایت کشورها از قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت روز پنجشنبه با تابو امبکی، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد و از وی خواست از قطعنامه تحریماتی حمایت کند.

اما عبدالمینتی، نماینده آفریقای جنوبی در آژانس علیه هرگونه اقدامی که "ممکن است این خطر را به دنبال داشته باشد که ایران همکاری خود با آژانس را کم کرده یا قطع کند" هشدار داد.

نماینده آفریقای جنوبی در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته‌یی ایران نشان دهنده "اعتماد فزاینده" نسبت به این است که ایران قصد استفاده از برنامه هسته‌یی‌اش برای مقاصد نظامی را نداشته است.

عبدالمینتی افزود که نظارت بیشتر آژانس برای راستی آزمایی و اطمینان از اینکه ایران همانطور که آمریکا، انگلیس و فرانسه ادعا می کنند به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای نیست، الزامی می باشد.

وی در کنفرانسی تلفنی با خبرنگاران در پرتوریا گفت که گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که ایران درحال همکاری در این زمینه است و ظاهرا برنامه هسته‌یی خود را نظامی نکرده است.

مینتی گفت: اطمینان فزایند‌ه‌ای نسبت به برنامه (غنی سازی) ایران وجود دارد. آنها (آژانس) حتی یک مورد را که گم شده باشد یا به سوی عملیات‌ نظامی شده انحراف پیدا کرده باشد پیدا نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به اطلاعاتی که غرب مدعی است نشان می‌دهد ایران در گذشته بر روی طراحی یک کلاهک موشکی که بخشی از یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی کار می کرده است گفت که این اطلاعات یک نگرانی جدی بوده و ایران باید به آنها بپردازد.

این چهار کشور از قبل خواستار به تاخیر افتادن رای گیری تا بعد از انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران شده بودند که حامیان اروپایی این قطعنامه به اکراه با این درخواست موافقت کردند.

نماینده چین

پکن از ایران خواست به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور توجه کند و شرایط مطلوب را برای ازسرگیری گفت‌وگوها در راستای پایان دادن مساله هسته‌ای تهران فراهم کند.

لییو جیانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران در پکن با اعلام این مطلب گفت:‌ در عین حال قطعنامه و اقدام شورای امنیت سازمان ملل باید به حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌یی ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکرات منجر شود.

به گزارش خبرگزاری هند، وی افزود که ایران حق دارد برنامه هسته‌ی‌ای خود را برای اهداف صلح‌آمیز دنبال کند و در عین حال باید رژیم منع اشاعه هسته‌‌ای حفظ شده و توسعه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین از کمک پکن به ایران در توسعه منابع نفتی و گازی در بحبوحه تلاش‌های قدرت‌های غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور وا داشتن این کشور به رها کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم دفاع کرد.

وی گفت: ما معتقدیم که اقدام برای پاسخگویی به این مشکل نباید تجارت عادی و همکاری اقتصادی با ایران را تضعیف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در عین حال از تهران خواست فعالانه به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی پاسخ دهد و فضای مطلوب را برای ازسرگیری گفت‌وگوها در راستای پایان دادن به مساله هسته‌یی فراهم سازد.

نماینده روسیه

ویتالی چورکین، نماینده روسیه که کشورش روابط اقتصادی نزدیکی با تهران دارد گفت که شورا مجبور است به دلیل اینکه ایران از پیروی از درخواست این سازمان خودداری کرده است تحریم‌ها را به این کشور اعمال کند.

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به حمایت پنج عضو دایم شورا و شش عضو دیگر این سازمان از این قطعنامه تصویب شدن آن حتمی است، اما کشورهای غربی خواستار نتیجه 15-0 هستند و نگران آفریقای جنوبی، اندونزی، ویتنام و لیبی هستند.

واشنگتن و متحدان آن در حالی به تلاش برای اعمال دور سوم تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه هفته گذشته در گزارش خود درباره برنامه صلح آمیز هسته‌یی ایران بر عدم تحریف برنامه‌ی هسته‌‌ای ایران تاکید داشته و اعلام کرد که ایران به پرسش‌های آژانس پاسخ داده است.

سولانا

خاویر سولانا اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ درباره اقدامات احتمالی جدید برای کشاندن ایران بر سر میز مذاکره درباره برنامه هسته‌ای در حال مذاکره هستند و در عین حال برای تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه این کشور تلاش می‌کنند.

 رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانسی در بروکسل در پاسخ به سوالی درباره احتمال برداشتن گامی جدید برای پیشنهاد مشوق‌ها به تهران گفت: این موضوع بحث مدیران سیاسی شش کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، وی به پنج عضو دائم شورای امنیت متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان اشاره داشت.

کد خبر 45476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز