همشهری آنلاین: دو حزب بزرگ مخالف پاکستان برای ایجاد یک دولت ائتلافی که بتواند رییس‌جمهور پاکستان را از قدرت برکنار کند، به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نواز شریف، نخست وزیر پیشین پاکستان و آصف علی زرداری، شوهر بی‌نظیر بوتو، رهبر ترور شده‌ مخالفان، پس از شکست قاطعانه‌ متحدان مشرف در انتخابات پارلمانی ، اعلام کردند، آنها نیروهای خود را در پارلمان متحد می‌کنند. [آخرین نتایج انتخابات پاکستان]

مخالفان، دو سوم اکثریت پارلمان را از آن خود کرده‌اند؛ تعدادی که آنها برای استیضاح مشرف به آن نیاز دارند. این مساله باعث شده مشرف در موقعیتی متزلزل از زمان به دست گرفتن قدرت در کودتای سال 1999 تاکنون، قرار گیرد.

با این حال هنوز تردیدهایی بر سر اینکه آیا ائتلاف مخالفان می‌تواند به سرعت ژنرال پیشین پاکستان را از دفتر خود برکنار کند یا نه و نیز اینکه چه کسی نخست وزیر آینده‌ دولت ائتلافی خواهد شد، وجود دارد.

فرهاد‌ الله بابر، سخنگوی حزب مردم پاکستان گفت: همه اعضای پارلمان از حزب مردم پاکستان، برای شرکت در نشستی به منظور بحث و تبادل نظر برای توافق بین آصف علی زرداری و نواز شریف در اسلام‌آباد گرد هم می‌آیند.

یک مقام ارشد حزب مردم پاکستان نیز اضافه کرد: این جلسه بر روی اینکه چه کسی نخست وزیر آینده خواهد بود، تمرکز دارد.

هیچ یک از رهبران مخالف یعنی زرداری و شریف به دلیل اینکه عضو پارلمان نیستند، واجد شرایط پست نخست وزیری قرار نمی‌گیرند.

شریف از رسیدن به این جایگاه منع شده است و زرداری به این دلیل که بوتو در زمان پر کردن اوراق نامزدی زنده بوده، از رسیدن به این پست محروم است.

اما هر یک از این افراد می‌توانند در انتخابات میان دوره‌یی برای جایگاه‌های خالی پارلمان که از سوی کاندیداهایی که در یک زمان در دو حوزه‌ی انتخاباتی حضور داشته و پیروز شده‌اند، شرکت کنند.

اعلام ایجاد ائتلاف از سوی گروه‌های مخالف پس از این انجام شد که گزارش‌هایی مبنی بر قصد مشرف برای جدا کردن زرداری و شریف و متقاعد ساختن همسر بوتو برای ایجاد یک اتحاد با هم‌پیمانان رییس‌جمهور، منتشر شد.

نواز شریف در این خصوص گفت: ما بر سر یک برنامه‌ مشترک به توافق رسیده‌ایم. ما با یکدیگر همکاری می‌کنیم تا دولتی را در پایتخت و استان‌ها ایجاد کنیم.

زرداری نیز اضافه کرد: در کل ما توافق کردیم که با یکدیگر بمانیم. ما قصد داریم که پاکستان را با هم تقویت کنیم.

شریف اعلام کرد: آنها اختلافات را بر سر تقاضای وی مبنی بر بازگرداندن رییس دیوان عالی پاکستان به سر کار خود، حل کرده‌اند و نیز اضافه کرد که آنها به این مساله در پارلمان می‌پردازند.

اگر افتخار محمد چودری، رییس دیوان عالی پاکستان به کار خود باز گردد، می‌تواند پیروزی بحث برانگیز مشرف در انتخابات ریاست جمهوری‌ ماه اکتبر را تغییر دهد و او را از مقامش برکنار کند. [تظاهرات علیه عزل یک قاضی در پاکستان]

آصف علی زرداری گفت: اولین حرکت دولت ائتلافی درخواست از سازمان ملل برای تحقیق در خصوص ترور بی‌نظیر بوتو خواهد بود.

زرداری پیش از این اعلام کرده بود که کاندیدای پست نخست وزیری نخواهد شد، اما در کنفرانس خبری مشترک با شریف حرف خود را پس گرفت و گفت، تصمیم گیری در این خصوص به حزب‌اش بستگی دارد.

از سوی دیگر مختوم امین فهیم، معاون رییس حزب مردم پاکستان از گزینه‌های احتمالی نخست وزیری است.

فهیم پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر رو در روی مشرف ایستاد، اما با اعتراض به اینکه مشرف واجد شرایط نیست از انتخابات کناره‌گیری کرد.

کد خبر 44933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز