دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انتخابات مجالس ملی و ایالتی پاکستان که ساعت ۸صبح روز دوشنبه 18 فوریه (29 بهمن) آغاز شده بود، ساعت ۱۷ (به وقت محلی) به‌طور رسمی پایان یافت.

صبح دوشنبه درهای 64 هزار پایگاه اخذ رأی در 272 حوزه انتخاباتی در سراسر پاکستان گشوده شد و پس از 10 ساعت، کار رأی گیری پایان یافت.

انتظار می‌رود کار شمارش آرا نیز امروز تمام شود و نتایج رسمی حداکثر طی 24 ساعت آینده اعلام شود. در این انتخابات سرنوشت ساز، 80 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که گزارش رسانه‌ها از شرکت حداکثر نیمی از آنان حکایت دارد.

در این انتخابات 7هزار و 335 نامزد از 49 حزب به رقابت پرداختند تا نمایندگان مجالس فدرالی و ایالتی انتخاب شوند. شمار اعضای این پارلمان‌ها یک‌هزار و 70‌نفر است که 849 نفر آنها از رأی گیری مستقیم و 101 نفر از راه انتصاب مشخص می‌شوند.

پارلمان فدرال پاکستان، 342‌عضو دارد که 273نفر با رأی مستقیم مردم و 70 نفر از راه انتصاب شامل 60‌ و 10 نفر از اقلیت‌های مذهبی تعیین می‌شوند.

پارلمان‌های ایالتی هم شامل 728 نماینده است که 577 نفر آنها با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و 150‌نفر هم از راه انتصاب تعیین می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: انتخابات پارلمانی در پاکستان در حالی برگزار شد که نگرانی از احتمال تقلب، بر آن سایه افکنده است. نواز شریف از مخالفان پرویز مشرف هم در گفت‌وگو با بی‌بی سی نسبت به تقلب گسترده در انتخابات هشدار داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت: به‌دلیل نداشتن اطمینان از وجود رای‌های قابل اعتماد، پیش‌بینی نتایج این انتخابات مشکل خواهد بود.

اما درصورت پیروزی قاطع احزاب مخالف، جایگاه سیاسی پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پاکستان تضعیف خواهد شد و حتی احتمال استیضاح وی نیز وجود دارد.

نتایج دو نظرسنجی عمومی توسط گروه‌های آمریکایی نشان داده‌ است که درصورت عادلانه بودن انتخابات، حزب مردم برنده این انتخابات خواهد بود و حزب نواز شریف نیز بیشترین آرا را پس از حزب بوتو به دست خواهد آورد و حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم (حزب‌مشرف) نیز در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

البته رئیس‌جمهوری پاکستان با متهم کردن مخالفانش به فساد، حزب خود را پیروز احتمالی انتخابات پارلمانی اعلام کرد. وی با معرفی خود به‌عنوان پدر سیاسی پاکستان، تشکیل دولت را برعهده نخست وزیر منتخب برای کار تحت نظارت خود دانست.

کد خبر 44675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز