یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمدرضا نوروزپور: مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی برای احزاب پاکستان شنبه شب 27 بهمن و در حالی که نزدیک به 40 نفر در یک انفجار انتحاری کشته شدند به پایان رسید

و حالا بیش از 80 میلیون پاکستانی خود را آماده می کنند تا روز دوشنبه به پای صندوق های رإی بروند و سرنوشت خود، پرویز مشرف، جنگ با تروریسم و قبایل شورشی شمالی را تعیین کننند.

سوای از اهمیت ویژه انتخابات مجالس ملی و ایالتی برای پاکستانی‌ها؛ افغانی‌ها، هندی‌ها، انگلیسی‌ها و حتی آمریکایی‌ها به این انتخابات چشم دوخته اند و در انتظار نتایج آن هستند.

بسیاری از مقامات افغانستان امیدوارند احزاب سیاسی افراط گرای محافظه کار در انتخابات پاکستان شکست بخورند.

آنها بر این باورند که اگر تندروها در پاکستان به قدرت برسند وضعیت افغانستان نیز دچار بحران خواهد شد. همین نگرانی برای انگلیسی‌ها نیز متصور است.

بی بی سی در تحلیلی به تاثیر گذار بودن نتیجه انتخابات پاکستان در گسترش تروریسم به لندن اشاره کرده و پیشبینی کرده است در صورتی که دولت آینده ای که از درون انتخابات برخواهد خواست در جنگ با طالبان و القاعده پشتوانه مردمی نداشته باشد منجر به گسترش تروریسم خواهد شد و در این صورت لندن نیز در امان نخواهد ماند.

هندی‌ها نیز که از ابتدا پاکستان را رقیب و دشمنی خطرناک می شناسند چندان از پیروزی افراطیون در انتخابات فردا خشنود نخواهند شد. اما برای آمریکایی‌ها موضوع به این سادگی نیست.

آمریکا از طرفی به جنگ با تروریسم چه در پاکستان و چه در افغانستان می اندیشد و از طرفی نگران است که آیا دولت آینده پاکستان اگر در اختیار پرویز مشرف نباشد چگونه تعاملی با آنها خواهد داشت و آیا قادر به  مهار افراطیون در پاکستان خواهد بود یا نه؟

با این همه برخی از تحلیلگران آمریکایی چندان هم از سقوط مشرف نگران نیستند و حتی شکست او در انتخابات را زمینه ساز مبارزه ای جدی‌تر با تروریسم و طالبان دانسته‌اند.

این عده بر این باورند که مشرف هم اینک مشروعیت و مقبولیت لازم برای هدایت و رهبری مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در کشورش را ندارد و برای این کار نیاز به دولتی است که مستقیما از رأی مردم برآمده باشد.

از این رو آینده سیاسی مشرف در گرو انتخابات دوشنبه است. انتخابات دوشنبه، انتخابات ریاست جمهوری نیست اما تحلیلگران می گویند این انتخابات یک همه پرسی برای رئیس جمهور خواهد بود.

نظرسنجی‌ها نشان می دهد حزب مسلم لیگ شاخه مشرف پس از حزب وابسته به بوتو و حزب وابسته به نواز شریف دو نخست وزیر پیشین پاکستان در رده سوم قرار دارد.

از آنجا که مشرف در دو سال گذشته دائما با پاکستانی بحرانی و سراسر درگیری بوده به نظر می رسد که زمان رفتن او و آمدن چهره ای تازه در صحنه سیاست این کشور لازم است.

همین موضوع دلیل آن است که خیلی ها به این باور برسند که اگر مشرف به هر صورتی در این انتخابات پیروز شود بازهم توان لازم برای اداره کشور و مهار تروریسم و افراطی گری را نخواهد داشت و مخالفان او همچنان پیروزی او را با برگزاری تظاهرات های بزرگ درخیابان ها و یا کارشکنی در ادارات به چالش خواهند کشید.

از آنجا که بعید است یکی از احزاب بزرگ پاکستان در انتخابات فردا پیروزی قاطعی را به دست آورد، پیش بینی های به عمل آمده در خصوص نتیجه انتخابات حاکی از این است که اگر مشرف، تقلب نکند؛ پیروزی قاطع از آن احزاب مخالف او یعنی حزب مردم به رهبری آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شرف خواهد بود که در این صورت استیضاح دولت مشرف در مجلس و برکناری او قطعی خواهد بود.

در این صورت حزب مسلم لیگ شاخه قاعد اعظم که طرفداران مشرف را تشکیل می دهند، اقلیت قدرتمندی را در مجالس ملی و ایالتی پاکستان تشکیل خواهند داد که البته در برابر اکثریت مخالف او کاری از پیش نخواهند برد.

اما آنچه در این صورت قابل پیشی بینی نیست به تفاهم رسیدن این دو حزب برای معرفی دولت جایگزین خواهد بود؛ اینکه آنها می توانند با هم یک دولت ائتلافی قدرتمند تشکیل دهند یا نه و آیا اقلیت قاطع متعلق به مشرف، می تواند با آنها همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشد یا اینکه مجلس، صحنه منازعات دائم سیاسی خواهد بود.

موضوعی که تضعیف دولت را در پی خواهد داشت و افراطی ها از آن نهایت استفاه را خواهند برد.


 noroozpoor@hamshahri.org

کد خبر 44533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز