سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از اینکه احزاب مخالف در پاکستان در انتخابات پارلمانی این کشور هم پیمانان پرویز مشرف را شکست دادند، حزب حاکم پاکستان سه‌شنبه (30بهمن) به طور رسمی شکست را پذیرفت.

به گزارش ایسنا،به نقل از آسوشیتدپرس، چودری شجاعت حسین، رییس حزب مسلم لیگ قائد (حزب مشرف) گفت: با قلبی باز نتایج این انتخابات را می‌پذیریم و در کنار مخالفان در پارلمان آتی پاکستان حضور خواهیم یافت. در همین حال روزنامه‌یدیلی تایمز در گزارشی نوشت: همه مردان پادشاه رفتند!

هم‌چنین روزنامه‌یداون نیز در گزارشی نوشت: سیاستمداران با نفوذ پاکستان شکست خوردند.

این در حالی است که شکست هم پیمانان پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور آینده سیاسی مشرف را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مخالفان با حمایت گروه‌های کوچک و کاندیداهای مستقل می‌توانند دو سوم پارلمان این کشور را به دست آورند که در این صورت در این راستا مشرف ممکن است استیضاح شوند.

از سوی دیگر شبکه خصوصی ژئو پاکستان گزارش داد که تاکنون دو حزب اصلی مخالف در این کشور ‌١٣٩ کرسی از ‌٢٧٢ کرسی مجمع ملی پاکستان را به دست آورده‌اند.

این در حالی است که حزب مسلم لیگ قائد نیز تاکنون ‌٣٣ کرسی به دست آورده است.

صدیق الفاروغ، سخنگوی حزب مسلم لیگ نواز (حزب نواز شریف) نیز اعلام کرد که به دنبال شکست هم پیمانان رییس جمهور پاکستان در انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور مشرف باید استعفا کند اما تصریح کرد که اگر سیستم قضایی احیا شده‌ پاکستان حکم ریاست جمهوری مشرف را تایید کند مخالفان نیز این تصمیم را خواهند پذیرفت.

وی گفت: ما خواهان این موضوع هستیم که پاکستان در مسیر دموکراسی و حاکمیت قانون قرار گیرد.

شبکه ژئو هم چنین گزارش داد که بر اساس نتایج غیر رسمی مشخص شد که از ‌٢٦٨ کرسی مجمع ملی پاکستان که احزاب برای آنها رقابت کردند، حزب مردم پاکستان (حزب بی‌نظیر بوتو) ‌١/٣٣ درصد، مسلم لیگ نواز ‌٥/٢٧ درصد و حزب مسلم لیگ قائد ‌٤/١٤ درصد از آرا را کسب کرده‌اند.

انتخابات پارلمانی در پاکستان در حالی برگزار شد که در این کشور بحران‌های فراوانی بوجود آمده و کارشناسان معتقدند که این انتخابات گام مهمی برای حرکت پاکستان به سوی ایجاد دموکراسی کامل محسوب می‌شود.

مردم پاکستان در حالی به پای صندوق‌های رای رفتند که نگرانی‌هایی در مورد حملات انتحاری در صندوق‌های رای‌گیری وجود داشت.

کارشناسان معتقدند که انتخابات پارلمانی اخیر پاکستان همه پرسی است در مورد حکومت نظامی هشت ساله به رهبری مشرف.

پیروزی قاطع مخالفان در پاکستان ضربه‌ای مهلک به مشرف در زماینکه آمریکا به شدت به وی برای مقابله با نیروهای طالبان و القاعده فشار می‌آورد، است.

مشرف نیز قول داد که بدون توجه به نام احزاب پیروز در پاکستان با دولت جدید همکاری کند.

وی گفت: به عنوان رییس جمهور پاکستان با دولت جدید به طور کامل همکاری می‌کنم.

رییس جمهور پاکستان پس از انداختن رای خود تصریح کرد: سیاست‌های تقابل باید پایان یابد و ما باید سیاست‌های سازش کارانه‌ را در پیش بگیریم. شرایط حال حاضر پاکستان این سیاست را می‌طلبد.

صدیق الفروغ، یکی از مقامات ارشد حزب مسلم لیگ نواز گفت: بسیار خوشحال هستم اما باید به مبارزه‌مان ادامه بدهیم. ما با مشکلات بعدی در این کشور روبرو هستیم و ‌٧٠ درصد از این مشکلات به خاطر حضور مشرف است. وی باید از قدرت کنار برود.

در همین حال بر اساس اعلام مقامات پاکستان اکثر واجدان شرایط رای‌گیری به خاطر ترس از حملات انتحاری و خشونت‌ افراطیون در خانه‌های خود ماندند.

سروار باری، از شبکه انتخابات‌ آزاد و سالم اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های ‌٢٠ هزار ناظر انتخابات این گروه مشخص شد که تنها حدود ‌٣٥ تا ‌٤٠ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

طارق عظیم، سخنگوی حزب مسلم لیگ قائد نیز گفت: نتایج نشان می‌دهد که حزب شریف و بوتوی فقید، پیروزی قاطعی بدست آورده‌اند. اگر این نتایج تایید شود ما نیز به عنوان مخالفان در پارلمان حضور خواهیم یافت.

در همین حال مشرف اعلام کرد که نتایج این انتخابات را در هر صورت قبول خواهد کرد. وی افزود: نتایج انتخابات نظر مردم این کشور است و هر کسی که در آن پیروز شود ما آن را می‌پذیریم.

تحلیلگران معتقدند که با توجه به پیروزی احتمالی دو حزب مخالف در انتخابات پاکستان مشرف احتمالا تلاش می‌کند تا حزب مردم را به سوی خود جلب کند و این حزب را از هم پیمانی با مسلم لیگ نواز جدا کند. اما در این راستا با مشکلات مهمی روبرو است.

این انتخابات، پس از ترور بی نظیر بوتو، رهبر سابق حزب مردم و مهمترین مخالف دولت پرویز مشرف در ماه دسامبر گذشته، به تعویق افتاده بود.

کد خبر 44746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز