چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

با وجود رکود در بازار مسکن هنوز شوک ناشی از افزایش قیمت‌ها از بین نرفته است.

این روزها بازار مسکن وضعیت کاملا به هم ریخته‌ای دارد و بسیاری از کسانی که قصد انجام معامله‌ای را دارند در شک و دودلی به سر می‌برند چرا که دیگر هیچ‌کس به ثبات قیمت‌ها اطمینان ندارد.

اما این در حالی است که با افزایش بی‌رویه قیمت خانه در سال جاری خانه‌دار شدن تبدیل به یک رویا شد. اما بلافاصله پس از شوک ناگهانی قیمت مسکن به هم ریختگی گسترده‌ایی در بازار ایجاد شد که بازار را دچار بلاتکلیفی کرده است.

در حال حاضر قیمت خانه در برخی از نقاط تهران به دلیل رکود کاهش پیدا کرده، این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق قیمت‌ها هنوز در حال افزایش است.

اگر چه گفته می‌شود که سیاست‌های دولت در کاهش قیمت‌ها در برخی از مناطق موثر بوده اما اکثر فعالان بازار معتقدند که کاهش قیمت‌ها و رکود در بازار مسکن فقط به این دلیل است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و از میزان تقاضا برای مسکن کاسته شده است.

از سوی دیگر فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که رکود کنونی بازار تا خرداد ماه سال آینده ادامه پیدا کند اما از آن به بعد و همراه با آغاز فصل تابستان که فصل نقل و انتقال و جابه‌جایی خانواده‌هاست ممکن است اتفاقات جدیدی رخ بدهد.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در مورد روند قیمت‌ها در سال آینده به همشهری گفت: پیش‌بینی می‌شود تا خرداد ماه سال 87 افزایش قیمتی در بخش مسکن نداشته باشیم اما بعد از خرداد ماه سال آینده وضعیت بازار مسکن باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد که در صورت رشد قیمت‌ها تدابیر دیگری اندیشیده می‌شود.

خسروی تاکید کرد: در حال حاضر رکود فصلی بازار مسکن، قیمت‌ها را در برخی از مناطق شهری کاهش و در برخی از مناطق افزایش داده است، که برای جلوگیری از ایجاد بازار دلالی مسکن، این مناطق اعلام نمی‌شود.

با افزایش قیمت‌ها در سال گذشته تاکنون تعداد دلال‌ها نیز در این بازار افزایش پیدا کرده و بسیاری از کسانی که رویایی ثروت در سر داشتند این بازار را بهترین جا برای پولدار شدن تشخیص دادند. چرا که خیلی‌ها در بازار مسکن ایران توانسته‌‌اند بدون تلاش چندانی یک شبه ره صد ساله بروند.

تعلیق 104 بنگاه مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران مسکن در گفت‌وگو با ایسنا از تعلیق 104 بنگاه مسکن خبر داد و درباره نظارت بر آنها گفت: نظارت بر بنگاه‌های مسکن به طور مستمر ادامه دارد، به طوری که در حدود یک ماه گذشته 76 بنگاه به دلیل نداشتن پروانه و 28 بنگاه به دلیل رعایت نکردن ماده 28 آیین نامه مورد تعلیق قرار گرفتند.

کد خبر 44228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز