چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: افزایش تسهیلات ساخت‌و‌ساز مسکن آثار ضد تورمی دارد زیرا با افزایش ساخت و عرضه مسکن به واقعی شدن قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب به واحد مرکزی خبر گفت:  سیاست پرداخت توام دو فقره تسهیلات 18میلیون تومانی به یک واحد مسکونی اصلاح شد و صرفا برای ساخت یک واحد مسکونی و نه برای خرید است.

سعیدی‌کیا گفت: در لایحه ساماندهی و عرضه مسکن بر ایجاد تنوع در روش‌های تامین مالی بازار مسکن تاکید و بازار رهن ثانویه مورد توجه قرار گرفته است که در بانک مسکن و بانک ملی اجرا می‌شود.

وزیر مسکن گفت: دولت هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مشارکت به بانک مسکن برای ساخت و ساز و همچنین اجازه انتشار 500 میلیارد تومان اوراق بهادار به بانک ملی داده است از طریق بازار رهن ثانویه منابع جمع‌آوری کنند.

وی گفت: 17 و نیم میلیون خانوار در کشور در 16 میلیون خانه ( واحد مسکونی) زندگی می‌کنند و یک و نیم میلیون واحد کمبود وجود دارد و 850 هزار خانوار جدید نیز هر سال با ازدواج متقاضی مسکن می‌شوند.

وزیر مسکن افزود: باید سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا بتواینم تقاضا را تامین کنیم.

وی گفت: در واگذاری زمین‌های 99 ساله اجاره‌ای هیچ اولویتی به جز نوبت نام‌نویسی نداریم و تلاش می‌کنیم این زمین به تشکل‌ها واگذار شود، هر نوع تشکلی مانند تعاونی کارمندان، کارگران، تعاونی محله‌ای، یا حتی تعاونی که اداره تعاون از انتخاب ثبت‌نام شدگان تشکیل می‌دهد.

سعیدی کیا گفت: برای آماده‌سازی زمین 99 ساله دو میلیون تومان لازم است که یک میلیون تومان را دولت و یک میلیون تومان آورده متقاضی است و باید مقررات 20 گانه فنی ساخت و ساز رعایت شود.

وی افزود: بعد از آماده‌سازی زمین اجاره‌ای 99 ساله 14 میلیون تومان تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی در سه قسط پرداخت می‌شود که دستورالعمل آن به استان‌ها ابلاغ شده است.

وزیر مسکن ادامه داد: بازپرداخت تسهیلات14 میلیون تومانی ساخت مسکن پلکانی است و وزارت مسکن همیشه در کنار تعاونی‌های مسکن است و در تهران در دو شهر جدید پرند و هشتگرد تاکنون زمین ساخت 50 هزار خانه مسکونی واگذار شده است که تا دو سال اینده به بهره‌برداری می‌رسند. 

سعیدی کیا گفت: در کل کشور در 7 ماه گذشته زمین ساخت 800 هزار واحد مسکونی واگذار شده است و حدود 60 هزار واحد قرارداد ساخت بسته‌اند.
وی افزود: تاکنون 500 هزار نفر برای دریافت تسهیلات 14 میلیون تومانی نام‌نویسی کرد‌ه‌اند.
سعیدی‌کیا در ادامه با بیان اینکه ده هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت و نوسازی مسکن روستایی و مسکن ایثارگران پرداخت می‌شود، گفت : اثر زمین‌های 99 ساله بر قیمت مسکن این است که جلوی افزایش قیمت را گرفت و قیمت مسکن راکد شد.
سعیدی‌کیا گفت: نام‌نویسی زمین 99 ساله اینترنتی است و متوقف نشده است و مردم باید از مدیران تعاونی مسکن پیگیر باشند.

وزارت مسکن و شهرسازی با افزایش تسهیلات ساخت و ساز مسکن موافق و معتقد است پرداخت توام دو وام 18 میلیون تومانی ( با سپرده ) برای ساخت و ساز مسکن، اثر ضد تورمی دارد و به رونق عرضه در بازار مسکن منجر می‌شود.

وی گفت: نظام بانکی با اعطای این تسهیلات می‌تواند به ساماندهی و تقویت طرف‌های عرضه مسکن در این بازار کمک کند و کاغذبازی ( بورس بازی ) در بازار مسکن به حداقل خواهد رسید.

سعیدی کیا افزود: طرح مسکن مهر یا اعطای حق بهره برداری زمین های اجاره ای 99 ساله که در 16 استان عملکرد خوبی داشته، توانسته است تقاصای مسکن را به طور مطلوب مدیریت کند و بخشی از تقاضاهای مسکن را به شهرهای جدید منتقل کرده است.
وی اجرای طرح مسکن مهر را در ماه های اخیر باعث رکود قیمت مسکن و حرکت بازار مسکن به سمت قیمت‌های واقعی دانست.

کد خبر 41277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز