همشهری آنلاین: وضعیت زمین و مسکن به لحاظ قیمت پس از افزایش ناگهانی در گذشته، هم اکنون به آرامش نسبی رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی کیا ـ وزیر مسکن و شهرسازی ـ در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب، افزایش خزنده قیمت زمین و مسکن در ماه‌های اخیر را رد کرد.

وی در مورد روند اجرایی شدن طرح ساخت مسکن زمین‌ها با اجاره ‌99 ساله گفت: این طرح هم اکنون در کشور جاری است و همه ستادهای استان‌ها به ریاست استانداری فعال هستند.

وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: از مجموع یک میلیون و‌ 500 هزار واحد در این طرح، سهم خراسان رضوی ‌110 هزار واحد بوده و حدود ‌80 درصد زمین‌ها در خراسان تامین شده‌اند و به اندازه ‌32 هزار نفر نیز، زمین‌ها به نام افراد شده است.

او با اشاره به مراسم کلنگ زنی ‌30 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای ‌99 ساله در گلبهار گفت: با مدلی که در سطح کشور تعیین و اجرا شده، تا به حال به استعداد ‌750 هزار واحد مسکونی زمین تخصیص داده شده و در بعضی استان‌ها پی سازی شروع شده است.

سعیدی کیا از آمادگی بانک‌ها برای وام یک میلیونی آماده سازی و همین طور وام ‌14 میلیونی بعد از پی‌سازی خبر داد.

وی درباره سیاست‌های دیگر دولت برای کنترل بازار مسکن گفت: مسکن اجاره‌ای سیاست بعدی در قانون و بودجه است.

سعیدی کیا انتقال تقاضا از بازار جاری مسکن به بازار زمین های ‌99 ساله را کارکرد مثبت این طرح دانست و آن را در به تعادل رسیدن بازار مسکن تاثیرگذار ارزیابی کرد.

وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: در این طرح زمین را واگذار می کنیم و قیمت را تعیین می کنیم، اما پول نمی‌گیریم و زمین را به یک سرمایه گذار یا تعاونی واگذار می کنیم تا ساخت و ساز را انجام دهند.

او تصریح کرد: در طرح مسکن اجاره‌ای به ازای هر واحد ‌14 میلیون تومان وام داده می‌شود و بعد از ساخت و ساز سرمایه گذار موظف است تا پنج سال واحدها را اجاره دهد و بعد از آن اگر خواست واحدها را به فروش برساند، دولت قیمت زمین را به نرخ روز اول قرارداد اخذ می کند و این خود تسهیلاتی برای تشویق سرمایه‌داران برای حضور در بخش مسکن است.

کد خبر 39788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز