چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: در شرایطی که هنوز روند رسیدگی به لایحه ساماندهی مسکن ادامه دارد، وزیر مسکن و شهرسازی در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار همکاری این 2 بخش اقتصادی برای مهار بهای مسکن شده است.

بنا به‌نظر مسئولان وزارت مسکن درصورتی که قیمت برگه‌های نظارتی خدمات مهندسی ساختمان کاهش یابد، با تعدیل قیمت خدمات مهندسی شاهد مهار رشد قیمت مسکن در تهران خواهیم بود.

این در حالی است که امسال قیمت برگه‌های نظارتی، رقمی معادل 2 تا 5/2 میلیون تومان گزارش شده است.

در همین رابطه معاون دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل وزارت مسکن و شهرسازی، گفت: در بند اول نامه فوق افزایش تعداد کار مهندسان ناظر از 8 به 10 کار دیده شده که اقدام به این امر به کاهش قیمت خدمات مهندسی ساختمان منتهی می‌شود.

به گفته رضا امانی، دربند پایانی این نامه نیز آمده است که آزاد سازی ظرفیت مهندسان منوط به اتمام فعالیت سفت کاری ساختمان است، به این ترتیب که درگذشته مهندسان بعد از پایان تعداد کار مجاز، برگه نظارتی بعدی را دریافت می‌کردند، اما در راستای کاهش قیمت‌ها پس از اینکه ساختمان به مرحله سفت‌کاری قبل از نازک‌کاری رسید، مهندسان برگه را دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ضریب تشویقی شرکت‌های حقوقی ازنیم به 2 ارتقا می‌یابد، به مهر گفت: افزایش ضریب تشویقی عاملی در برقراری تعادل تعداد برگه‌ها در جهت کاهش قیمت برگه‌های نظارتی خواهد بود.

به گزارش همشهری، نرخ خدمات مهندسی ساختمان هم‌اکنون بر اساس نرخ سال 84 است و در مدت 2 سال اخیر به این نرخ‌ها رقمی افزوده نشده است.

در همین زمینه رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: هم‌اکنون دولت و مسئولان وزارت مسکن با برنامه‌ریزی مناسب برای ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی، در تلاشند تا با کاهش عوامل مؤثر بر قیمت مسکن، جلوی رشد بیش از حد قیمت‌ها را بگیرند.

علی اکبر آقایی، افزود: مسلما همکاری سازنده میان مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن مؤثر باشد.

به گفته وی، از آنجایی که رشد نقدینگی و تورم در کنار وضعیت اقتصادی از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن قیمت مسکن هستند، از این‌رو هر زمانی که امکان جذب نقدینگی در سایر بخش‌های اقتصادی فراهم نشود، این بخش بهترین مکان برای جذب نقدینگی خواهد بود.

وی اجرایی شدن لایحه ساماندهی تولید و عرضه مسکن را گامی مهم برای بهبود بازار مسکن دانست و به همشهری گفت: بر اساس ماده 2 لایحه‌ مذکور، به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری زمین با اعمال تخفیف، تقسیط یا واگذاری حق بهره‌برداری به صورت اجاره‌ای ارزان‌قیمت در قالب برنامه‌ اقدام کند.

کد خبر 37816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز