گروه اقتصادی: وزیر مسکن و شهرسازی طی یک ماه اخیر بارها به این نکته تأکید کرده است که وضعیت بازار مسکن رو به تعادل میان عرضه و تقاضا پیش می‌رود و قیمت‌ها تثبیت شده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره با تأیید صحبت وزیر مسکن مبنی بر ثبات نسبی در قیمت‌ها می‌گوید: رکود حاکم بر بازار مسکن ثبات قیمت مسکن در بازار و حتی کاهش قیمت از سوی فروشندگان را در برخی نقاط در ماه‌های اخیر به‌دنبال داشته است.
به گفته مصطفی قلی خسروی،اعضای اتحادیه املاک نسبت به رکود معاملات مسکن معترضند، زیرا قیمت بالای مسکن باعث کاهش خرید و فروش مسکن می‌شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن در رکود فصلی به سر می‌برد، ضمن اینکه در برخی از نقاط به‌دلیل نبود تقاضا برای خرید مسکن قیمت‌ها کاهش چشمگیری یافته است.
این درحالی است که با گذری در سطح بنگاه‌های معاملات املاک در سطح 4 نقطه شهر تهران می‌توان دریافت که با وجود رکود نسبی حاکم بر بازار، قیمت مسکن همچنان در‌حال افزایش است.

زمین کافی در مناطق شهری نداریم
در برابر این دیدگاه یـک کـارشـنـاس بازار مسکن بر این امر اعتقاد دارد که رفع بحران مسکن نیازمند توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی و صنعتی است. سید شمس‌الدین مجابی، می‌افزاید: اگر تمامی‌ ظرفیت‌های موجود بخش خصوصی برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرند باز هم نمی‌توانیم سالانه 5/1 میلیون واحد مسکونی که کسر داریم بسازیم.
به گفته وی، در این راستا باید زمین شهری لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با افزایش ساخت و ساز قیمت مسکن را کاهش دهیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در این خصوص می‌گوید: تا زمانی که اقتصادی سالم در کشور حاکم نباشد هر اندازه وزیر مسکن و عوامل تحت اختیارش با امکانات دولتی به کمک بیایند مشکل فعلی این بازار حل نمی‌شود.
علی اکبر آقایی، می‌افزاید: هم‌اکنون نتوانسته‌ایم با برنامه‌هایی که داشتیم افراد کم‌درآمد را صاحب‌خانه کنیم. این در حالی است که در سال‌جاری حدود یک میلیون و 500هزار خانه مسکونی با احتساب بافت‌های فرسوده کمبود داریم که قرار است با آماده‌سازی‌ و اجاره 99 ساله زمین این مسئله حل شود.
وی با انتقاد از نبود برنامه‌های منسجم در کشور برای کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها، تأکید می‌کند: درصورت داشتن چنین برنامه‌ای خانوارها برای تأمین مسکن خود با مشکل مواجه نمی‌شوند.

کد خبر 42706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز