سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه سیاسی: اگر چه اصلاح طلبان نسبت به تعداد نامزدهای رد صلاحیت شده خود اعتراض داشته و حتی جلسه‌ای با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدمحمدخاتمی و مهدی کروبی درمنزل هاشمی رفسنجانی تشکیل داده‌اند

اما مهم‌ترین نتیجه این دیدار علاوه بر رایزنی با مسئولان  و پیگیری مستمر برای تائید صلاحیت برخی نامزدهای این جریان، انجام مقدمات لازم برای بستن فهرست واحد ائتلاف اصلاح طلبان بوده است.

این تصمیم به منزله آن است که اصلاح طلبان درهرشرایطی از شرکت در انتخابات کنار نخواهند کشید.

سابقه بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات گذشته حاکی از آن است که موضوع تائید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی می‌تواند حتی تا روزهای منتهی به برگزاری انتخابات نیز ادامه یابد زیرا قانون اگرچه محدودیت زمانی برای هیات‌های اجرایی و نظارت را پیش‌بینی کرده است ولی برای شورای نگهبان زمان، کمتر محدودیت آوراست زیرا سابقه نشان داده است شورای نگهبان پس از اعلام نظر نهایی خود درمورد صلاحیت‌ها، درمراحل رأی‌گیری و پس از آن نیز بعضاً دراین خصوص اظهار نظر یا تصمیم‌گیری کرده است.

معمول است که با شروع مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای ثبت‌نام کرده، اختلاف نظرهای زیادی بین گروه‌ها و جناح‌های سیاسی با مجریان و ناظران انتخابات درمورد آمار ردصلاحیت شده‌ها و وابستگی آنها به جناحی خاص بالا می‌گیرد. انتخابات مجلس هشتم نیز ازاین قاعده مستثنی نیست.

اگر چه وزارت کشور و اعضای هیات‌های اجرایی می‌گویند تنها  نزدیک به 30درصد داوطلبان رد صلاحیت شده‌اند اما اصلاح طلبان، گفته‌اند که حدود 97 درصد از نامزدهای آنها توسط ‏هیات‌های اجرایی ردصلاحیت شده‌اند.

برخی پایگاه‌های خبری از دیدار خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین با رهبر انقلاب  نیزخبر داده و گفته‌اند که در این دیدار در مورد رد صلاحیت‌ها که از نظر این گروه‌ها، سیاسی بوده است گفت‌وگو خواهد شد.

خبرها حاکی از آن است که جلسه بعدی هاشمی، خاتمی و کروبی در دهه دوم اسفند برگزار خواهد شد. تاریخ این دیدار هم نشان‌دهنده جمع‌بندی شرکت قطعی اصلاح طلبان در انتخابات است. به عبارت دیگر اصلاح طلبان به تشکیل اقلیتی ضعیف در مجلس هشتم رضایت داده‌اند.

غلبه دیدگاه شرکت در انتخابات تحت هرشرایطی بر دیدگاه شرکت نکردن، درمیان اصلاح‌طلبان، بیانگر این نکته است که این طیف سیاسی با محروم کردن خود از ادامه مسیر انتخابات که می‌تواند حوادث پیش‌بینی نشده‌ای را درون خود داشته باشد مخالف است.

با توجه به این که رایزنی‌های انجام شده توسط بزرگان اصلاح طلب آنهارا به این نتیجه رسانده است که باید به حداقل‌ها اکتفا کنند اینک گروه‌های جبهه دوم خرداد شروع به تشکیل جلسات حزبی برای تصمیم‌گیری درخصوص چگونگی شرکت درانتخابات کرده‌اند.

مجمع روحانیون مبارز نخستین گروه از طیف اصلاح طلبان است که جلسه ا ی به صورت ویژه دوشنبه شب برگزار کرد. بحث‌های فراوانی در این جلسه صورت گرفت. نگاه اولیه  اعضا این بودکه در انتخابات شرکت کنند اما تأکید کردند که در وضعیت فعلی اگر اوضاع به همین منوال بماند عملاً امکان حضور سلب می‌شود.

خاتمی دبیرکل مجمع هم گزارشی از جلسه سه‌جانبه  خودش، هاشمی‌رفسنجانی و کروبی ارائه داد وگفت که در آن جلسه هم تصمیم به شرکت در انتخابات بود ولی همه به این نتیجه رسیدند که از رد صلاحیت‌ها  ابراز تأسف کرده و اگر شرایط برای شرکت فراهم شود در انتخابات شرکت کنند و به رایزنی‌های خود ادامه دهند.

اعضای مجمع براین اعتقاد بودند که گرچه بنا به تجارب گذشته تغییر وضعیت فعلی انتخابات خیلی بعید به‌نظر می‌رسد، اما یک گروه سیاسی باید تلاش خود را انجام دهد تا زمینه حضورش درانتخابات فراهم شود.

و اما اصولگرایان هم درمورد شرکت اصلاح‌طلبان درانتخابات نظراتی دارند.پایگاه اینترنتی تابناک، چشم‌انداز وضعیت طیف اصلاح طلبان درانتخابات مجلس هشتم و تصمیماتی را که این جناح درصورت شرکت فعال در انتخابات ناچار به اتخاذ آنها هستند، چنین به تصویر کشیده است:

اصلاح‌طلبان برای تصمیم‌گیری درباره باقی‌ماندن در رقابت‌های انتخاباتی، ناگزیر به انتخاب یکی از دو گزینه زیر هستند:

1. به‌دلیل ناممکن بودن برآورده شدن هدف اولیه اصلاح‌طلبان در به دست گرفتن اکثریت مجلس هشتم، این گروه از صحنه رقابت‌های انتخاباتی به صورت کامل کنار کشیده یا حداکثر مشابه مجلس هفتم و به کسب اقلیتی در حد سی نفر چهره‌های بومی بسنده می‌کنند.

2. برای به دست آوردن حدود یک‌سوم از کرسی‌های مجلس هشتم با تمام توان در رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا می‌کنند.

این پایگاه اینترنتی درپایان نتیجه گرفته است که در اوضاع کنونی دستیابی به اقلیتی 80 تا 90 نفره، یعنی به دست آوردن حدود یک‌سوم کرسی‌های مجلس هشتم، برای اصلاح‌طلبان دور از دسترس نیست، ضمن آن‌که تعداد نمایندگان اصولگرای مستقل از دولت که در مجلس هفتم به حدود 60نفر می‌رسید و احتمالاً در مجلس هشتم بیشتر خواهد شد، می‌تواند در مواقعی امکان فراهم کردن ائتلاف اکثریت را برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان منتقد دولت فراهم آورد.

گفتنی است صلاحیت حدود5 هزار تن، (69‌درصد از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس)، به تأیید هیات‌های اجرایی رسیده است که از آن میان، شمار تائید صلاحیت شدگان برای حوزه انتخاباتی تهران به بیش از  یک هزار نفر می‌رسد.

از 31 درصد کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته، 21 درصد رد صلاحیت شده‌اند و صلاحیت 10 درصد دیگر نیز احراز نشده است.

در این دوره از انتخابات مجلس، برای نخستین بار حداقل سن رأی دهندگان از 15سال به 18سال افزایش یافته و سازمان ثبت احوال ایران شمار واجدان شرایط رأی دادن را حدود ۴۳‌میلیون نفر برآورد کرده است.

قرار است 14 اسفند اسامی نهایی داوطلبان از سوی وزارت کشور اعلام شود. انتخابات مجلس هشتم روز 24 اسفند، برگزار می‌شود.

کد خبر 42979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز