دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: لبنان روز دوشنبه را هم در عزای عمومی به سر برد. بعد از ترور وسام عید، افسر ارشد سازمان امنیت داخلی لبنان این بار تظاهرات مردمی در جنوب بیروت باعث به وجود آمدن بحران تازه برای این کشور شد.

یکشنبه شب ساکنان منطقه مارمخایل در جنوب بیروت به‌دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب و قطع مکرر برق به خیابان‌ها آمده و برای اعتراض به این مسئله تظاهرات کردند اما پس از تلاش مردم جهت رفتن به راه‌های منتهی به فرودگاه بیروت و ممانعت ارتش لبنان درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای ارتش با پرتاب سنگ آغاز شد.

تیراندازی ناگهانی پس از این ماجرا و پرتاب  بمبی دست ساز از سوی افراد ناشناس باعث کشته شدن 8 نفر و مجروح شدن  بیش از 50 نفر شد.

این در حالی است که هنوز عامل اصلی تیراندازی به مردم بی‌سلاح لبنان مشخص نیست.

در حالی که عده‌ای اعلام می‌کنند نیروهای ارتش پس از درگیری تیراندازی را آغاز کرده اند اما گروهی از شاهدان هم از تک تیراندازهایی خبر می‌دهند که از ساختمان‌های محل تظاهرات به سوی مردم تیراندازی کرده‌اند.

این در حالی است که 4‌نفر از طرفداران حزب الله لبنان و یک نفر از طرفداران جنبش امل در میان کشته شدگان وجود دارند. به‌دنبال این اتفاق فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان با تعطیل اعلام کردن مدارس و دانشگاه‌های این کشور، روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کرد. حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای تظاهرکنندگان این کشور را به آرامش فراخواند ولی در عین حال اعلام کرد که دولت سنیوره مسئول هر قطر خونی است که به زمین ریخته می‌شود.

حزب الله همچنین با انتشار بیانیه‌ای از فرماندهی ارتش خواست تا درباره این حوادث تلخ موضعی شفاف اتخاذ کند و با انجام تحقیق درباره این حادثه نتایج را به اطلاع افکار عمومی برساند.

جنبش امل نیز از طرفدارانش خواست تا در این مورد خویشتن‌داری کنند. این جنبش با صدور بیانیه‌ای انجام تحقیقات فوری ارتش لبنان را در خصوص این حادثه خواستار شد.

ارتش لبنان هم در بیانیه‌ای از مردم این کشور خواست به مسئولیت ملی خود در برقراری امنیت و ثبات، عمل کنند و با نیروهای ارتش در این زمینه همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

همچنین ایرنا از بیروت گزارش داد که تجمع علمای مسلمان، پس از نشست ویژه خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این حوادث ثابت کرد اجرای دستورهای بوش در دیدار اخیر وی از منطقه،  از طریق ابزارهای داخلی او در لبنان آغاز شده است.

تجمع یاد شده تأکید کرد اگر نیروهای ارتش به سوی تظاهرکنندگان گلوله شلیک کردند،   باید مشخص شود چه کسی دستور آن را صادر کرده است و اگر شلیک کنندگان، تیراندازانی بودند که از پشت بام برخی ساختمان‌ها اقدام به شلیک گلوله می‌کردند، چرا ارتش به این ساختمان‌ها برای دستگیری آنها حمله نکرده است.

هشدار عمرو موسی

عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب هم اعلام کرد که درصورت انتخاب نشدن رئیس‌جمهور لبنان در نشست پارلمان این کشور در تاریخ 11فوریه(22 بهمن)،  اتحادیه عرب موضع دیگری را (در برابر حل بحران لبنان)اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: تنها مشکل کنونی گروه‌های لبنانی،  اختلاف درباره تعداد کرسی‌های پارلمان در دولت وحدت ملی است. وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست 7 ساعته خود در بیانیه‌ای خواستار انتخاب فوری میشل سلیمان به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان شدند.

کد خبر 42910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز