گروه سیاسی: شنبه شب سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی مهمان اکبر هاشمی رفسنجانی بودند تا با یکدیگر درمورد روند انتخابات پیش ‌رو رایزنی‌ کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ترجیح داد تا به جای ساختمان کاخ مرمر، این جلسه خصوصی کاری را در منزل خود در جماران برگزار کند و میزبان سران گروه‌های دوم‌خردادی باشد که با وجود اعلام وزیر کشور که بیشتر رد صلاحیت‌شده‌ها در هیات‌های اجرایی را اصولگرا یا مستقل خوانده بود، معترض و منتقد نسبت به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در مراحل اولیه انتخابات هستند.

اما از این نشست که همزمان با آخرین ساعات مهلت اعتراض‌ نامزدهای رد‌صلاحیت شده به هیات‌های نظارت برگزار می‌شد، روایات مختلفی نقل شد و به‌نظر می‌رسد که این نشست تنها یک تصمیم نهایی در پی داشته است و آن هم رایزنی با برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های برجسته و ایضا ادامه این جلسات که البته معلوم نیست همیشه به میزبانی هاشمی رفسنجانی و با حضور وی باشد.

اپیزود اول؛ استمرار

محمد هاشمی رفسنجانی که معمولا درباره دیدگاه‌ها و اخبار مرتبط با برادر بزرگ‌تر خود به سؤالات رسانه‌ها پاسخ می‌دهد، در گفت‌وگو با همشهری از محتوای این جلسه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

هدایت‌الله آقایی دیگر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما بدون اشاره به جزئیات دقیق این نشست، به این جمله اکتفا کرد که حداقل نتیجه این جلسه، برگزاری مستمر این جلسات است.

مسئول دفتر هاشمی رفسنجانی هم با تأکید بر این که اطلاع ویژه‌ای از محتوای این نشست ندارد، به همشهری گفت: این جلسه با برنامه‌ریزی قبلی انجام نشد.

محسن هاشمی اهتمام بر شرکت همه سلیقه‌های وفادار به نظام و مشارکت حداکثری را از جمله نتایج این جلسه خواند.

اپیزود دوم؛ سه تصمیم

اما مفصل‌ترین اظهارنظر مربوط به مهدی کروبی یکی از حاضران نشست خصوصی جماران بود.

دبیر کل حزب اعتماد ملی که با مهر گفت‌وگو می‌کرد، درخصوص این جلسه که با پیگیری وی انجام شد، افزود: از مدت‌ها پیش،  بسیاری از نیروهای انقلاب با گرایش‌های مختلف سیاسی و از جمله دلسوزان اصلاح طلب خواهان برگزاری جلسه مشترک بین اینجانب، آقای هاشمی و نیز آقای خاتمی بودند و تاکید می‌کردند که این جلسه و استمرار آن می تواند برای یافتن راه حل های قانونی در حل برخی مشکلات مؤثر باشد.

وی با اشاره به این که ابتدا هر یک از 3نفر گزارش‌های رسیده در مورد مشکلات موجود و دلایل رد صلاحیت‌ها را ابراز داشتند، در مورد نتایج و تصمیم گیری نهایی این جلسه گفت: اولین تصمیم این بود که تکلیف همه گروه‌ها شرکت فعال در انتخابات مجلس هشتم و زمینه سازی برای حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای است.

وی در ادامه اظهار داشت: دومین تصمیم مهم این جلسه 3نفره این بود که هر یک از ما رایزنی با کلیه افراد، مقامات و دستگاه‌های مؤثر از جمله شورای محترم نگهبان را آغاز کنیم تا ان شاء‌الله نهایتاً با نظرات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شرایطی فراهم شود که چهره‌های موجه، معتدل و انقلابی که به هر دلیل توسط هیات‌های اجرایی تأییدصلاحیت نشده‌اند، در مراحل بعدی امکان حضور در صحنه را پیدا کنند.

اپیزود سوم؛ طرح یک احتمال

عبدالله ناصری هم درباره جزئیات این نشست به پایگاه خبری رسمی ائتلاف اصلاح طلبان گفت: هاشمی رفسنجانی، خاتمی و کروبی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت به‌وجود آمده و رد صلاحیت های بی سابقه در هیات‌های اجرایی مقرر کردند رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب، مصرانه پیگیری شود.

سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره تلویحی به تصمیماتی که کروبی هم به آن اشاره کرده بود، اعلام کرد قرار شده است که هر یک از حاضران در این نشست، در مذاکره با مقام معظم رهبری و دستگاه‌های مؤثر از جمله شورای محترم نگهبان، موضوع پیش آمده غیر قابل دفاع را پیگیری کنند.

این اظهارات ناصری در حالی دیروز منتشر شد که هیچ‌یک از راویان دیگر این نشست حتی اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی که از ادامه مذاکرات در سطوح عالی از جمله دیدار با برخی فقهای شورای نگهبان نظیر احمد جنتی و محمد یزدی خبر داده بود، اشاره مستقیمی به تصمیم این سه نفر برای دیدار با رهبر معظم انقلاب نداشتند.

لاریجانی در فهرست تهران

به گزارش فارس، دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان  اعلام کرد که براساس اطلاعات دریافتی از نزدیکان علی لاریجانی، وی از حوزه انتخابیه تهران برای دوره هشتم انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد خواهد شد و جزئی از فهرست نهایی جبهه متحد اصولگرایان برای این انتخابات نیز خواهد بود.

کد خبر 42803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز