همشهری آنلاین: کنفرانس ملی فلسطین با درخواست از جنبش‌های فتح و حماس مبنی بر از سرگیری مذاکرات برای حل اختلافات در دمشق به کار خود پایان داد.

به گزاش خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری کویت، این کنفرانس که با حضور گروه‌های فلسطینی به استثنای جنبش فتح، جبهه‌ی مردمی و جبهه‌ی دموکرات فلسطین در دمشق برگزار شد، امروز (جمعه) پس از سه روز نشست‌های مداوم با صدور یک بیانیه‌ی پایانی به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است: زبان مذاکره و تفاهم تنها راه برای حل اختلافات داخلی فلسطین است و بر همین اساس از گروه‌های فلسطینی خواسته شده تا بر اساس این اصل اختلافات را کنار بگذارند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس استفاده از سلاح در داخل فلسطین و درگیری‌های داخلی را جرم و حرام دانسته و از جنبش‌های فتح و حماس خواستند تا تحت نظارت گروه‌های فلسطینی، کشورهای عربی و یا اسلامی به پای میز مذاکرات بنشینند.

این بیانیه همچنین مذاکرات فراگیر ملی در فلسطین جهت انجام اصلاحات در سازمان آزادی بخش فلسطین را خواستار شده و از تمامی گروه‌های فلسطینی خواسته تا تلاش‌شان را جهت تحقق این امر مهم به کار ببندند.

گروه‌های ملی فلسطین همچنین از دولت مصر خواسته‌اند نسبت به وضعیت ساکنان نوار غزه مسوولانه‌تر عمل کنند و به آنها اجازه دهد برای رفع نیازهایشان از گذرگاه غزه رفت و آمد کنند. این گروه‌ها لغو تحریم علیه مردم فلسطین و پایان دادن به بحران فلسطینیان ساکن غزه را از طریق رایزنی‌های کشورهای عربی با جامعه‌ی بین‌المللی خواستار شدند.

در بیانیه‌ی پایانی این نشست با هر گونه تلاش جهت لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی و اسکان دادن آنها در دیگر کشورها مخالفت شده و از کشورهای عربی و بین‌المللی خواسته شده تا تلاش‌شان را از جهت آزادی تمامی اسرای فلسطینی دربند اسراییل و پایان دادن به مشکلات میلیون‌ها آواره فلسطینی در دیگر کشورها به ویژه عراق به کار ببندند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین تاکید کردند: فلسطین به عنوان یک سرزمین تاریخی، حق آشکار مردم فلسطین و بخشی از سرزمین‌های عربی و اسلامی است که کسی حق چشم پوشی از آن را تحت هر عنوان و بهانه‌ای ندارد.

در این بیانیه بر ضرورت حفظ وحدت ملی و ارضی فلسطین و حق مسلم فلسطینیان در تشکیل کشور مستقل به همراه حق بازگشت تمامی آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان تاکید شده است.

شرکت کنندگان در کنفرانس ملی فلسطین تحکیم وحدت ملی بین گروه‌های فلسطینی را خواستار شده و آن را یک اصل ملی دانستند.

در این بیانیه بر حق گروه‌های فلسطینی در مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر اسراییلی تاکید شده است.

شرکت کنندگان در نشست دمشق از جنبش فتح خواسته‌اند تا در حل بحران داخلی فلسطین و بازگرداندن وحدت ملی به اراضی فلسطینی سهیم باشد.

در این کنفرانس همچنین یک کمیته‌ی ملی متشکل از دبیرکل گروه‌های فلسطینی و شخصیتهای مهم فلسطینی در داخل و خارج جهت پیگیری تحولات فلسطین تشکیل شد که بر این اساس این کمیته هر چهار ماه یکبار نشستی را برای بررسی آخرین تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی اراضی فلسطینی برگزار می‌کند.

از سوی دیگر، خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی لبنانی الاخبار در حاشیه‌ی برگزاری کنفرانس ملی فلسطین در دمشق تاکید کرد که حماس هیچ گونه طرح آتش بسی ارایه نداده و پیشنهادات آتش بس تنها از سوی دشمن اسراییلی ارایه شده که ابزاری جز کشتار و ویرانی در اختیار ندارد.

وی در خصوص مذاکرات برای آزادی گلعاد شلیط، اسیر اسراییلی و مبادله‌ی آن با اسرای فلسطینی گفت:‌ هیچ گونه مذاکره‌ای درخصوص شلیط مطرح نیست و چنانچه اسراییل گمان می‌کند با اعمال فشار، حملات و تحریم می‌تواند سقف انتظارات و خواسته‌های ما را کاهش دهد دچار توهم شده است زیرا آزادی شلیط مستلزم آزادی اسرای ماست.

مشعل همچنین تصمیم جنبش حماس برای عذرخواهی از محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را رد کرده و افزود: حماس چنین تصمیمی ندارد اما اگر بنا به انجام این امر باشد یک کمیته‌ی تحقیقاتی تشکیل می‌شود تا حوادث را بررسی کند و در صورتی که ثابت شود اشتباهی از ما سر زده و این تحقیقات به طور عادلانه صورت گیرد، ما مسوولیت اشتباهات‌مان را خواهیم پذیرفت.

رییس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به تحریم‌های اسراییل علیه غزه گفت: نباید تحریم را با مقاومت مبادله کرد زیرا مقاومت مرتبط با اشغالگری‌ها و اقدامات خصمانه‌ی دشمن است و تا زمانی که این اقدامات پایان نیابد متوقف نخواهد شد.

کد خبر 42600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز