گروه محیط‌زیست: در حالی که بسیاری از کارشناسان و طرفداران محیط‌زیست نسبت به ساخت و راه‌اندازی تأسیسات پتروشیمی در تالاب صوفیکم استان گلستان اظهار نگرانی می‌کردند

و طی ماه‌های گذشته هشدارهای جدی در این باره در رسانه‌های مختلف منتشر ‌شد، فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان محیط‌زیست، در گفت‌وگو با همشهری از تغییر محل راه‌اندازی پتروشیمی در استان گلستان خبر داد.

جوادی می‌گوید: هر چند قرار بود پتروشیمی در منطقه صوفیکم راه اندازی شود و سازمان محیط‌زیست هم کلیات امر را پذیرفته بود اما پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که مکان مورد نظر به‌دلیل تالابی بودن مناسب نیست. در پی آن، متقاضیان پتروشیمی مکلف به ارائه مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی و گزینه دیگری شدند.

رئیس سازمان محیط‌زیست، با اعلام اینکه براساس مکان‌یابی جدید، پتروشیمی گلستان در فاصله 6 کیلومتری گزینه اول و در منطقه آق قلا راه اندازی می‌شود، افزود: دراطراف مکان جدید به شعاع 10کیلومتر مرکز جمعیتی وجود ندارد؛ علاوه بر این، زمین‌های این منطقه درجه 3 محسوب می‌شود وبه لحاظ پوشش گیاهی نیاز به زهکشی ندارد.

ساسان علی‌نژاد، مدیر کل اداره حفاظت محیط‌زیست گلستان، نیز در این باره به همشهری گفت: گزینه جدید که با پیگیری‌های رئیس سازمان محیط‌زیست و مساعدت استاندار انتخاب شده‌، بسیاری از نگرانی‌های زیست‌محیطی را برطرف می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزینه‌ جدید در خارج از مناطق تالابی قرار گرفته، گفت: صوفیکم به منطقه بزرگی اطلاق می‌شود که تنها بخشی از آن حالت تالابی دارد و پناهگاه پرندگان کوچنده‌است اما آنچه مسلم است، گزینه جدید از منطقه تالابی فاصله دارد و تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود.

کد خبر 40805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز