گروه محیط زیست: هور هویزه، تالاب مشترک ایران و عراق، به‌زودی از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از جنگ پاکسازی می‌شود.

این گفته خانم نرمین عثمان حسن، وزیر محیط زیست عراق است که برای تبادل نظر وبررسی راه‌های همکاری دو جانبه به ایران سفر کرده است.

وی با اشاره به یادداشت تفاهمی که شنبه شب با مسئولان محیط زیست کشورمان امضا کرده بود، به همشهری گفت: ایران 20 سال تجربه ارزنده در زمینه‌های مختلف محیط زیست دارد و ما امیدواریم بتوانیم با استفاده از این تجربیات و با همکاری سایر کشورها، منابع کشورمان را مدیریت و حفظ کنیم.

نرمین عثمان حسن، با بحرانی خواندن وضعیت محیط زیست کشورش افزود: عراق در دهه 70 میلادی از نظر پاک بودن محیط زیست در رده بالایی قرار داشت اما اکنون به‌دلیل وقوع جنگ‌های پی درپی ازنظر آلودگی در پایین‌ترین رده قرار گرفته، به‌طوری که 350 منطقه بحرانی بسیار آلوده درعراق شناسایی شده است.

به ویژه آلودگی‌های ناشی از سلاح‌های اتمی،  محیط زیست عراق را به شدت تهدید می‌کند. بخشی از این آلودگی‌ها به‌خصوص آلودگی‌هایی که بر اثر غرق شدن کشتی‌ها در آب‌های اروند رود رخ داده است به‌دلیل موقعیت خاص این آبراه،  ایران را نیز تهدید می‌کند.

وزیر محیط زیست عراق خاطر نشان ساخت: بر اساس آمارهای سازمان ملل، 25‌میلیون انواع مین اعم از ضدنفر،  ضد تانک و خوشه‌ای در مناطق مختلف عراق کاشته شده که از این نظر عراق در جهان بی‌نظیر است. علاوه بر این، بمب‌ها و موشک‌های عمل نکرده فراوانی پهنه‌های وسیعی از عراق را پوشانده است؛ برای مثال، منطقه هسته‌ای «تویثه» در حومه بغداد آلوده‌ترین منطقه در عراق است که به‌دلیل نوع آلودگی هزینه بسیار بالایی برای پاکسازی آن موردنیاز است.

وی در بخشی از گفته‌های خود به کمک‌های متعدد سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی و برنامه محیط زیست سازمان ملل برای ساماندهی محیط زیست کشورش اشاره کرد و گفت: از سال 2007 میلادی، طرح‌های متعددی در ارتباط با آب و هوا،  شناسایی زمینه‌های رشد وبا و آنفلوانزای مرغی در 6 استان عراق به اجرا درآمده و پاکسازی مناطق آلوده به رادیواکتیو در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 42809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز