گروه محیط‌زیست: «به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزرای نیرو و مسکن و شهرسازی به‌عنوان وزرای سبز معرفی و از آنها تقدیر می‌شود.»

این خبری بود که معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، شنبه 20 بهمن در جمع خبرنگاران اعلام کرد. دلاور نجفی، تعامل خوب این دو وزارتخانه را با سازمان محیط‌زیست مهم‌ترین عامل برای این انتخاب عنوان کرد. این در حالی است که کارشناسان در این باره نظر دیگری دارند.

دکتر برهان ریاضی، عضو هیات علمی مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در این باره به همشهری گفت: بی‌توجهی به طبیعت به یک وضعیت فراگیر و عمومی تبدیل شده‌است و تقریبا کمتر سازمان و نهادی را می‌بینیم که متعهد به اجرای مقررات زیست‌محیطی باشد. برای نمونه، وزارت نیرو در احداث سدها و سازه‌های آبی توجهی به رعایت حق آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها ندارد. در حالی که اگر رودخانه‌ها و تالاب‌ها در وضعیت خودشان باشند و از آب ورودی آنها جلوگیری نشود، آلودگی‌هایی که به آنها راه می‌یابد قادر نخواهد بود به این زیست بوم‌ها ضربه مهلکی وارد سازد. اما برداشت بی‌حساب آب از بالا دست سبب شده حجم پذیرنده‌ای که به تالاب می‌رسد به حداقل تقلیل یابد و در نتیجه آلودگی‌های مختلف از جمله زه‌آب‌های کشاورزی آمیخته به سموم شیمیایی و نیز فاضلاب‌های شهری و خانگی و پساب‌های صنعتی که بدون هیچ قید و بند در رودخانه‌ها و تالاب‌ها رها می‌شوند، تالاب‌ها را در وضعیت بحرانی قرار ‌می‌دهند.

دکتر محمد رضا فاطمی، کارشناس محیط‌زیست نیز گفت:  اغلب تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور در آستانه بحران قرار دارد. این وضعیت پیامد منفی سدهایی است که در مکان‌یابی و ساخت آنها کمتر به ضوابط زیست‌محیطی توجه شده‌است. برداشت شن‌ و ماسه از رودخانه‌ها، رعایت نکردن حق‌آبه تالاب‌ها به‌ویژه تالاب پریشان و بختگان از دیگر مواردی است که باید به دست اندرکاران طرح‌هایی از این دست درجه زرد داده شود.

فاطمی خاطر نشان کرد: سدهایی که روی کارون احداث شد،  در پایین دست فاجعه آفرید به‌طوری که زمین‌های اطراف آبادان به اندازه‌ای شور شده که قابلیت کشت خود را از دست داده‌است و همچنین‌ میزان آب شیرین در این منطقه به شدت کاهش یافته است.

کد خبر 44039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز