سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

بخشی از منطقه بختگان که از سال 1347 تحت حفاظت بود در سال 1374 به پارک ملی ارتقا یافته است.

مجموعه بختگان در سال 1354 به‌عنوان تالاب بین‌المللی انتخاب شد. این پارک با مساحت 117047 هکتار در استان فارس قرار دارد. دامنه ارتفاعی 1560 تا 2480 متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه 230 میلی متر و 15 سانتیگراد، سبب اقلیم خشک بیابانی معتدل در این پارک شده است.

پارک ملی بختگان شامل دریاچه بختگان و بخشی از اراضی کوهستانی و تپه‌های شمال آن است که داخل پناهگاه حیات‌وحش بختگان قرار دارد. آب این دریاچه در مصب رودها شیرین ولی در بخش‌های داخلی، لب‌شور تا شوراست. دریاچه بختگان با بیشینه عمق 2 متر، در سال‌های پرباران با دریاچه طشک دریاچه واحدی را به‌وجود می‌آورد.

گیاهان آبزی غوطه‌ور متنوعی مثل جلبک‌ها و دیاتومه‌ها با تراکمی بالا در دریاچه می‌رویند.
بخش خشک پارک، رویشگاه گونه‌های بنه، بدام، کیکم، گز، قلیا، جگن، لوئی، نی، باریچه، آویشن، درمنه، گون، خارکو و قیچ است.

جزیره‌های دریاچه، محل مناسبی برای زیست و تخم‌گذاری بسیاری از پرندگان مهاجر و بومی است. همین نکته سبب شد تا پارک ملی بختگان از سوی سازمان بین‌المللی حیات پرندگان به‌عنوان یک زیستگاه با اهمیت شناخته شود.

برخی گونه‌های مهم جانوری این پارک عبارت‌اند از: بز، پازن، قوچ و میش، پلنگ، کاراکال، اردک، فلامینگو، گراز، گربه وحشی، پلیکان سفید، اردک بلوطی، هوبره، کرکس، درنا، بوتیمار، چنگر، ماهی کپور، اردک سرسفید، اردک مرمری، بوتیمار کوچک، حواصیل زرد، بحری، بالابان، جغد کوچک و شاهین.

تنوع و تراکم فیتوپلانکتون‌ها و زئوپلانکتون‌ها در آب این دریاچه شرایط مناسبی برای میگوی آرتیما فراهم ساخته است.

متأسفانه طی سال‌های اخیر به‌دلیل عدم رعایت حق آب زیست‌محیطی و احداث سد در بالادست این تالاب، این زیست‌بوم بی‌نظیر در آستانه فاجعه قرار گرفته به‌طوری‌که سال گذشته هزاران فلامینگو در این تالاب قربانی شدند.

کد خبر 48085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز