گروه اقتصادی: به‌دنبال تلاش دولت برای کاهش بهای مسکن همزمان با اجرایی شدن طرح‌هایی چون اعطای زمین‌های اجاره‌ای 99ساله در کنار برقراری شرایط ویژه برای دریافت تسهیلات بانکی خرید مسکن، قیمت مسکن طی چند ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار شده است.

در این باره با حسن سبحانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • برخی از مسئولان وزارت مسکن بر این باورند که رونق در امر ساخت و ساز می‌تواند مانع از افزایش بهای مسکن شود، آیا با این دیدگاه موافقید؟

برخی مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی از سیاست‌های خود در زمینه جلوگیری از افزایش بهای مسکن، سخن می‌گویند از افزایش آمار ساخت‌وسازها‌ در کلانشهرها صحبت می‌کنند، اما در این میان از توزیع مالکیت مسکن‌های ساخته شده صحبتی به میان نمی‌آورند.

اگر مسکن به سمت قیمت تمام شده واقعی متمایل شود معبری برای خانه‌دار شدن مردم گشوده خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد افزایش عرضه مسکن از سوی دولت و وضع مالیات سنگین بر خانه‌های خالی از سکنه راهکارهای مناسبی برای ساماندهی بازار مسکن باشند.

دولت حتماً باید در وهله اول در بازار مسکن مبادرت به ساخت و ساز و افزایش عرضه کند و در وهله دوم، سیاست‌گذاری.

  • آیا اعطای تسهیلات بانکی، می‌تواند منجر به افزایش قدرت خرید متقاضیان برای خرید واحدهای مسکونی شود؟

ارائه صرف تسهیلات بانکی و پرداخت اصل و فرع تسهیلات در حد و اندازه نرخ‌های فعلی طرح مثبتی نبوده و نیست‌ چرا که متقاضیان اصلی مسکن طبقات متوسط و ضعیف کشورند که حتی با کاهش سود تسهیلات بانکی به هیچ وجه توان بازپرداخت اقساط تسهیلات فوق را ندارند.

با اعطای این وام‌ها باید اذعان کرد که طبقه ضعیف جامعه هرگز صاحب مسکن نمی‌شود حتی طبقه متوسط نیز ناچار است دررؤیای خانه‌دارشدن در ازای پرداخت اقساط چندین ساله بانکی باقی بماند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه افرادی که به‌دنبال خرید یک واحد مسکونی‌‌ هستند تنها مصرف‌ کننده‌اند و در این میان عمدتا کسانی که به تولید مسکن رو می‌آورند از تسهیلات بانکی و دولتی استفاده می‌کنند.

  • در شرایطی که عده‌ای فاقد مسکن ملکی هستند چرا تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کلانشهری چون تهران بالاست؟

از آنجایی که صاحبان واحدهای مسکونی، قیمتی فراتر از قیمت بازار برای واحدهای خود مطالبه می‌کنند، پس طبیعی است که تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه زیاد شود.

برخی از صاحبان املاک با داشتن گردش مالی خوب نیازی به فروش واحد مسکونی خود ندارند. آنان خوب می‌دانند که اگر واحد مسکونی‌شان را نفروشند، رقبایی خصوصی و دولتی وجود ندارند که اقدام به تولید و عرضه مسکن در حد انبوه کنند.

ادامه این روند موجب می‌شود که قیمت‌ مسکن در حد قابل انتظار شکسته نشود.

کد خبر 40585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز