اگر امروز چاره‌ای برای حفاظت از سومین بافت تاریخی با ارزش کشور نیندیشیم، باید شاهد تخریب و تعرض به حریم آن به وسیله کسانی باشیم که مدت‌ها قبل نامه ثبت این مجموعه تاریخی را در فهرست آثار ملی به ادارات و ارگان‌های مختلف شهر بیرجند ابلاغ کرده‌بودند.

به گزارش همشهری، خطر تخریب بافت تاریخی شهر بیرجند که به عقیده کارشناسان اداره کل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از یزد و میبد سومین شهر دارای بافت تاریخی ارزشمند است، از آنجا قوت گرفته که استانداری خراسان جنوبی در حریم « باغ رحیم‌آباد » بنایی 6 یا 7 طبقه را در دست احداث دارد.

باغ رحیم‌ آباد از آنجا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده که با تمام اصول و ضوابط تعریف باغ ایرانی از منظر میراث فرهنگی منطبق است. همچنین در کنار آن روستایی قرار داشته که اینک همجواری بافت روستایی و استانداردهای باغ با وجود قرار گرفتن در شهر موجب رقم خوردن فضایی منحصر به فرد در حوزه‌ بافت‌های تاریخی و همین‌طور فضایی ویژه برای جذب گردشگر شده است.

اداره کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی با وجود احراز تعرض استانداری به حریم این باغ برای ساخت یک ساختمان بلندمرتبه، به‌دلیل دستورالعملی که رئیس‌جمهور به ادارات دولتی ابلاغ کرده، هیچ شکایتی علیه استانداری مطرح نکرده است.

دستورالعمل یاد شده، ادارات دولتی را از طرح دعوا در محاکم قضائی علیه یکدیگر منع کرده و همین امر سبب بروز زمینه‌ای برای ناامنی فضا برای بافت تاریخی بیرجند شده است.

کد خبر 39959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز