حسن ظهوری: ثبت میراث ملی ما در فهرست میراث جهانی تنها در شرایطی محقق می شود که یونسکو و جهانیان از توجه خود ملت و دولت ایران به این آثار مطمئن باشند.

به تازگی شایعه ای مطرح شده که سازمان میراث فرهنگی قصد دارد برخی آثار ثبت شده را از فهرست خود خارج کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصد خروج برخی آثار از فهرست میراث ملی را دارد.

این درحالی‌ است که مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «تنها در چند جلسه تا کنون به خروج برخی از آثاری که در گذشته در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و امروز به علل مختلف به طور کامل تخریب شده‌اند صحبت‌هایی شده است.»

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی در حالی اخبار مربوط به خروج برخی آثار ثبتی از فهرست میراث ملی را تکذیب می‌کند که شنیده‌ها در خصوص چنین تصمیم گیری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر روز بیشتر می‌شود.

«حسین‌علی وکیل»، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی دراین‌باره تصریح می‌کند: «تا کنون هیچ تصمیم‌گیری در خصوص خروج آثار ثبت شده از فهرست میراث ملی گرفته نشده است و به لحاظ قانونی نیز چنین کاری مشکلات زیادی برای اجرایی شدن دارد.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تا کنون نامه‌ای دراین‌باره دریافت کرده است، می‌افزاید: «هیچ نامه‌ای تا کنون درباره دستوری که به خروج آثار از فهرست میراث ملی مربوط باشد دریافت نکرده‌ام.»

وکیل در توضیح این مطلب تاکید می‌کند: «برخی آثار که در مناطق صعب‌العبور واقع شده‌اند در گذشته به ثبت آثار ملی رسیده‌اند اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشته این آثار هرگز مورد مراقبت و نگهداری قرار نگرفته‌اند و امروز که برای بررسی وضعیت موجودشان به سراغ‌شان می‌رویم هیچ ‌اثری از آنها دیده نمی‌شود. از آن‌جایی که این آثار هنوز در فهرست میراث ملی با شماره به ثبت رسیده‌اند باید برای خروج آنها تدبیری اندیشیده شود.»

پیش از این شنیده‌ها حاکی از آن بود که  برخی مسئولان سازمان میراث فرهنگی قصد دارند تعدادی از آثار میراث ملی را که در گذشته به ثبت رسیده‌اند از فهرست خارج کنند. چنین تصمیم‌گیری در راستای مشکلات فعلی در جهت نگهداری از آثار اتخاذ می‌شده است.

در حال حاضر هزاران اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور برای نگهداری و مراقبت این آثار با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

در صورتی که اثری از فهرست میراث ملی خارج شود، امکان تخریب آن نیز به وجود می‌آید که چنین اتفاقی می‌تواند آینده آثار ملی را با مخاطره مواجه سازد.

در حال حاضر برخی کارشناسان میراث فرهنگی حتی به خروج آثار تخریب شده‌ای که همچنان با شماره‌ پرونده در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند، نیز مشکوک هستند و آن را باب خروج آثار ثبتی دیگر تلقی می‌کنند.

بیش از یک میلیون اثر تاریخی، اعم از منقول و غیر منقول در کشور وجود دارد که هنوز برای برخی از این آثار پرونده ثبتی تهیه نشده است.

کد خبر 41504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز