گروه شهری: نوسازی و بازسازی بافت‌های اطراف حرم مطهر امام‌رضا درصورت توافق، با نظارت کمیته‌ای متشکل از نماینده سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری ثامن و وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌شود.

به گزارش همشهری، این تصمیم در پی نشست معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل حفاظت‌ از بافت‌های تاریخی این سازمان با شهرداری ثامن و مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی این شهر گرفته شد و قرار است در قالب تفاهم‌نامه‌ای به مرحله اجرا درآید.

علیرضا قلی‌نژاد، مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری دراین‌باره به همشهری گفت: ما یکسری قوانین در حفاظت از میراث فرهنگی داریم و نظراتی که برای نوسازی و بازسازی بافت اطراف حرم چه باید کرد که دراین‌باره با مسئولان شهرداری ثامن و مسکن و شهرسازی آن را به بحث گذاشتیم.

وی درباره نتیجه این جلسه گفت: با هم توافق کردیم که برپایه یکسری اصول به‌طور مشترک کار را پیش ببریم که توجه به اقتصاد طرح، توجه به معماری متناسب با شهر مشهد و حرم امام‌ و حفظ آثار و ارزش‌های موجود در بافت اطراف حرم، اصولی بود که به‌طور مشترک بر آن تفاهم داشتیم.

جانشین معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری افزود: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان این 3بخش تشکیل شد تا بر پایه اصولی که یاد شد عملیات اجرایی را پیش ببرند. در حال حاضر طرح نوسازی و بازسازی بافت‌های اطراف حرم قابلیت اجرایی دارد ولی نمی‌توان تأمین اصول تفاهم شده اخیر و کیفیت اجرایی شدن آن را تضمین کرد.

قلی‌نژاد تأکید کرد: هدف ما علاوه بر حفظ میراث فرهنگی، ساخته شدن سازه‌هایی است که معماری آن علاوه بر هماهنگی با معماری شهر مشهد و پیشینه شهرسازی آن، شأن مشرف شدن به حرم و آداب تشرف به آن را رعایت کرده و دراین‌زمینه به زائر کمک کند.

مدیرکل حفاظت از بافت‌های تاریخی همچنین تأکید کرد: اگر کمیته پیشنهادی ما تشکیل شود منافع همه در آن تأمین می‌شود و بدین ‌ترتیب علاوه بر تأمین منافع ساکنان، حقوق میراث فرهنگی هم محفوظ می‌ماند و منافع ملی و فراملی توسعه اطراف حرم امام‌رضا نیز لحاظ می‌شود.

تا کنون آستان قدس رضوی در هیچ‌یک از اقدامات خود در توسعه فضاهای حرم امام‌رضا  سازمان میراث فرهنگی و نظرات کارشناسان آن را لحاظ نکرده است و معمولا دخل و تصرف در این زمینه بدون جلب نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام می‌گرفته است.

شهرداری ثامن نیز پیش از این چندین بار نسبت به نحوه دخل و تصرف در بافت‌های اطراف حرم اعتراض کرده بود.

کد خبر 43483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز