گروه شهری:‌ اولین دهکده توریستی شهر تهران در محل قلعه عظیم آباد احداث می‌شود.

علی محمدنژاد شهردار منطقه 20 تهران، با اعلام این خبر گفت: قلعه عظیم‌آباد که به دلیل بافت فرسوده سکونتگاه برخی از توزیع‌کنندگان مواد مخدر شده بود و عوارض اجتماعی زیادی به منطقه و کل شهر تحمیل می‌کرد، پس از چند سال و با حمایت مدیریت شهری تهران به تملک درآمد و در آینده به مجموعه‌ فرهنگی ورزشی در جنوب تهران تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این قلعه در جنوب بزرگراه آزادگان و در محله 13 آبان واقع شده، اظهار داشت: مساحت قلعه عظیم‌آباد در حدود 2 هکتار بوده و با مساحت زمین‌های اطراف به 10 هکتار می‌رسد که به خواسته مردم این زمین تحت تملک شهرداری قرار گرفت و چهره قبلی آن کاملا از بین رفت.

شهردار منطقه 20 تهران ضمن بیان این مطلب که تاکنون 98 درصد از مشکلات این منطقه برطرف شده‌است، افزود: زمین‌های این محدوده از مالکان خریداری شده و برخی دیگر از متصرفان نیز از این محدوده خارج شده‌اند که مجموعه تملک زمین در این منطقه در حدود 10 میلیارد تومان بوده است.

محمد‌نژاد با اشاره به بافت تاریخی این مجموعه گفت: قلعه عظیم آباد دارای 3بخش تاریخی است. یک منزل اربابی در این مجموعه قرار دارد که دارای ارزش تاریخی است. همچنین حمامی قدیمی در این مجموعه قرار داد و در کنار سردر تاریخی می‌تواند هویت بخشی به مجموعه‌ای بدهد که در آینده در این مکان تاسیس می‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به خصوصیت تاریخی این مجموعه و همچنین رویکرد شهرداری، می‌توان مجموعه‌ای فرهنگی- ورزشی با همین هویت تاریخی بنا کرد. در واقع هدف مدیریت شهری این است که  به جای این محل که سال‌ها ناهنجاری‌های زیادی را شاهد بود و مردمان خوب آن با این فضای غیر فرهنگی دست‌به گریبان بودند، بتوان فضایی مناسب و مطلوب فراهم آورد.

محمد‌نژاد به مطالعات در دست انجام برای احداث مجموعه فرا منطقه‌ای فرهنگی- ورزشی به جای قلعه عظیم‌آباد اشاره کرد و تصریح کرد: این مجموعه به گونه‌ای طراحی شده و ساخته می‌شود که اولین دهکده توریستی تهران باشد. قصد بر این است تا با ساخت ماکت‌ بافت‌های تاریخی مهم شهر در این مجموعه و وام گرفتن از هویت تاریخی این قلعه، یک مجموعه فرهنگی- ورزشی توریستی احداث کنیم.

کد خبر 38738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز