دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

بافت 127 هکتاری تاریخی بیرجند با داشتن 80 بنای ثبت شده در خود هنوز در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارد.

گرچه قلی‌نژاد مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور از مساعدت برای ثبت این بافت در آثار ملی خبر داده است اما هنوز با گذشت چند ماه از ارائه گزارش ثبت بافت تاریخی بیرجند هیچ اتفاق مناسبی در این‌زمینه نیفتاده است.

این درحالی است که مشاهدات مستقیم از این بافت حکایت از ورود آسیب جدی به این بافت دارد. پایگاه فرهنگی شهر تاریخی بیرجند گزارش ثبت بافت تاریخی بیرجند در فهرست آثار ملی را پیشتر در 5 فصل تهیه کرده بود.

این گزارش شامل موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، وجه تسمیه، معماری و چگونگی شکل‌گیری محلات قدیمی‌شهر و ارزیابی اجتماعی آن، نقشه‌ها و عکس‌های بافت بیرجند ازسوی کارشناسان حوزه فنی پایگاه تهیه و برای ثبت در فهرست آثار ملی، به معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی تحویل شده است.

در‌حالی‌که بیرجند هنوز چشم‌انتظار سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا این بافت تاریخی را از خطر تخریب در قالب نوسازی نجات دهد اما روند کند این کار نتوانسته مانع از نوسازی غیراصولی و برخی تخریب‌ها شود.

حسین رمضانی، مدیر پایگاه تاریخی فرهنگی بیرجند دراین‌باره به میراث خبر گفته است:  هم اکنون ساخت و سازها در 90 هکتار بافت تاریخی بیرجند با نظارت و موافقت سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود اما از آنجا که هنوز این بافت به ثبت آثار ملی نرسیده، برای تعیین محدوده مجاز ارائه خدماتی چون گاز‌رسانی و احداث شبکه آب و فاضلاب از سوی دستگاه‌های دولتی باید ثبت بافت تاریخی قطعی شود.

کد خبر 34069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز