کرمانشاه – خبرنگار همشهری: با ایجاد گودبرداری عمیق یک طرح ،خطر ریزش، مسجد تاریخی جامع شهر کرمانشاه را تهدید می‌کند.

گودبرداری عمیق غیراصولی جهت اجرای یکی از طرح‌های طرح بهسازی و نوسازی مدرس درمجاورت مسجد قدیمی جامع شهر کرمانشاه که جزء آثار به ثبت رسیده میراث فرهنگی است، این مسجد را با خطر ریزش مواجه کرده است.

جوانمردی معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در بیان علت این اتفاق گفت: در خاکبرداری طرح، سازه نگهبان اجرانشده که این امر موجب ریزش دیواره شده است و باید طی روزهای آینده اقدامات مقتضی در این خصوص صورت گیرد.وی طولانی شدن زمان اجرای گودبرداری را عامل اصلی اتفاق مذکور دانست و از دادن توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرد و تشخیص مسبب اصلی را به قانون سپرد.

اما باتوجه به ثبت مسجد جامع شهرکرمانشاه در فهرست آثار تاریخی و میراث فرهنگی این شهر، هرگونه اقدام ساخت و ساز در مجاورت آن می‌بایست با نظر و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گرفت.

اسداله بیرانوند مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این باره گفت: عدم رعایت اصول مهندسی در گودبرداری عمیق 25 متری باعث شد تا براثر عبور و تردد 2 خودرو سنگین بخشی از خیابان مابین مسجد جامع و محل طرح مذکور در مجاورت پاساژ ریزش کند.

وی در این‌باره افزود: این گودبرداری به این شیوه غیرفنی بدون نظارت ما بوده است که البته موارد را تذکر داده‌ایم و قرارشده است مسببین این امر تا پیش از بارندگی و حداکثر ظرف مدت یک ماه و نیم آینده اقدامات لازم را جهت رفع خطر ریزش تراشه خیابان مجاور مسجد و خطری که بر اثر آن این مسجد را تهدید می‌کند انجام دهند.

بیرانوند بی‌توجهی به این تذکر و عدم رعایت فرصت تعیین شده را موجب پیگیری از طریق مراجع قانونی توسط سازمان میراث فرهنگی جهت حفظ این اثر تاریخی دانست و برآن تأکید کرد.

مجتمع اداری – تجاری فیروزه یکی از 17 طرحی است که در محدوده تاریخی کرمانشاه و در خیابان مدرس در حال اجراست و تاکنون صدمات جبران‌ناپذیری را به پیکره   باستانی – تاریخی کرمانشاه زده است.

کد خبر 32831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز