چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

بافت تاریخی نراق در استان مرکزی که آثاری از دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجار در خود جای داده است از خطر تخریب و نوسازی غیراصولی نجات یافت.

سیدمحمدحسینی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی دراین‌باره گفت: 40 درصد از بافت تاریخی این شهر مرمت و بازسازی شده که امکان استفاده و تعیین کاربری برای آن به وجود آمده است.

این در حالی بود که از اواخر سال 1383 روند تخریب بافت تاریخی در شهر 5 هزار نفری نراق شتاب گرفته بود و حتی قنات‌های تاریخی و مشهور آن نیز از بین رفته بود.

مرمت و احیای بافت تاریخی نراق که وسعتی 30 هکتاری را شامل می‌شود با مشارکت مستقیم شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و به ویژه این شهر انجام شده است.

حسین منصوری‌زاده، شهردار نراق، در گفت‌وگو با همشهری دراین‌باره تأکید کرد: پس از مساعدت شورای شهر با میراث فرهنگی وارد گفت‌وگو شدیم و قرار گذاشتیم که هر چه اعتبار لازم است به صورت مشارکتی تأمین کرده و با همکاری کارشناسان دو طرف به بازسازی و مرمت آثار تاریخی درون بافت بپردازیم.

4 آسیاب آبی، بازار و کاروانسرای شمس‌السلطنه، مسجد جامع و تعدادی خانه اعیان‌نشین دارای بادگیر از جمله آثار ممتاز درون بافت تاریخی نراق بوده‌اند که در مدت 2سال اخیر و تحت مدیریت مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نراق و شهرداری این شهر مرمت و احیا شده‌اند.

محمود مرادی معاون حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری نراق نیز در توضیح اقدامات انجام گرفته شده در این شهر به همشهری گفت: 3 محله بازار، پایین و مسجد جامع به‌عنوان محور احیای بافت تاریخی مبنا قرار گرفت و در جریان این سلسله عملیات‌ها پس از 50 سال یکی از قنات‌های اصلی نیز احیا شد.

کد خبر 37257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز