سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

اگر چه تقریبا باور همه این است که اشیا تاریخی جزء ارزشمند‌ترین میراث کشور محسوب می‌شوند

اما از صحبت‌های معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌توان دریافت که شرایط نگهداری از این میراث ارزشمند در حد و اندازه وسایل انبار شده در منازل هم نیست. حسین جعفری 2 سال پس از انتصاب خود، گفت و گو مفصلی با ایسنا انجام داده و به نکات جالبی اشاره کرده است. او با اشاره به برگزاری مراسم شب یلدا، بیان کرد: این‌که به‌عنوان معاون سازمان میراث فرهنگی، بگویم شب یلدا را چگونه سپری کرده‌ام، مهم نیست، بلکه مهم این است که حرکتی ایجاد کنم تا در سازمانی که با توجه به آمار، هیچ چیزی نداشته است، بتوانیم ساماندهی ایجاد کنیم و شرایطی را فراهم آوریم که به‌طور مثال، اشیای موزه‌ها ساماندهی شوند؛ مانند اشیایی که در موزه‌ ملی داخل گونی قرار دارند و به‌عنوان یک مسئول نمی‌توانم بپذیرم که انبار موزه‌ ملی چنین شرایطی داشته باشد.

او البته گفت که این آثار  در واقع تعدادشان‌ آن‌قدر زیاد است که اگر امین اموال‌ها بخواهند حتی آن‌ها را  انبارگردانی کنند،  در طول یک سال انجام نمی‌شود و چه بسا بعضی از این افراد پس از بازنشسته شدن هم مجبورند تا 2  سال برای تحویل کارها به نفر بعدی بر سر کارخود  بمانند.

جعفری اظهار داشت: برای ساماندهی،  نیازهایی وجود دارند‌؛ به‌عنوان مثال،  وقتی دیدیم با بودجه‌ اندک،  موزه‌ ملی را توسعه‌ فیزیکی نمی‌توان داد،  مسئله‌ هیات امنایی شدن را طراحی کردیم و اکنون این اتفاق در شرف انجام است که حرکت مهمی به‌شمار می‌رود. اگر این کار 5  یا 10 سال پیش انجام شده بود،  اکنون شرایط فرق می‌کرد.

در حقیقت،  هرچه به مسئله‌ ساماندهی،  بیشتر بپردازیم به‌طور یقین به عمق بیشتری برای ساماندهی اموال وارد خواهیم شد. به گفته‌ او،  در این راستا،  اقداماتی برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی آغاز شده‌اند که این بانک اشیا را طبقه‌بندی و درجه‌بندی می‌کند،  البته این مسئله درحالی انجام می‌شود که ما در کشوری هستیم که قصد اشیاسازی یا هویت‌سازی نداریم،  زیرا اکنون حرف از 7هزار سال تمدن در این کشور مطرح است.

در ادامه،  جعفری درباره‌ گفته‌های مدیر موزه‌ ملی مبنی بر این‌که با توجه به اشیای موجود در این موزه، موزه‌ ملی نیازمند فضایی20‌برابر فضای فعلی است،  گفت: در ساماندهی فضای موزه، کارهای مهمی درحال انجام‌اند، به‌عنوان مثال، ساختمان‌ها و فضاها‌یی در اطراف موزه‌ ملی هستند که باید اقداماتی برای آن‌ها انجام شود و اگر این فضاهایی که ما به‌دنبال آن‌ها هستیم،  آماده شوند، فضایی که مدیر موزه‌ ملی به آن اشاره کرده است،  فراهم می‌شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این پرسش که چه برنامه‌ای برای ساماندهی اشیای مخزن موزه‌ ملی که داخل گونی‌ها هستند، دارد و چه شرایطی باید فراهم شود تا این اشیا از چنین حالتی خارج شوند،  بیان کرد: یکی از راه‌ها این است که انبارها را به امکاناتی مجهز کنیم تا اشیا را از گونی‌ها بتوانیم خارج کنیم. این اشیا تک‌تک باید کدگذاری شوند،  البته برای ساماندهی پارامتر‌هایی وجود دارند که یکی از آن‌ها بودجه است و یکی هم برنامه که به ما مربوط می‌شود.

کد خبر 42413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز