همشهری آنلاین: سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام کرد که گفت وگوهای مقدماتی تهران با دولت عراق به منظور شروع دور چهارم مذاکرات سه جانبه بغداد، تهران و واشنگتن درباره امنیت عراق آغاز شد.

حسن کاظمی قمی، روز شنبه (24 آذر) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد افزود: هیئت ایرانی که روز جمعه وارد بغداد شد از دیشب و امروز گفت وگوهای مقدماتی خود را با مقامات عراقی درباره محورهای مذاکرات دور چهارم شروع کرده است.

وی اضافه کرد: دور چهارم مذاکرات به منظور کمک به حل مشکلات عراق و اعاده حاکمیت کامل به دولت و کاستن از دردها، رنجها و مشکلات مردم عراق خواهد بود.

پیشتر وزیر خارجه عراق گفته بود که تاریخ مذاکرات دور چهارم که قرار بود ‪ ۲۷‬آذر ماه باشد به هفتم دی ماه موکول شده است.

هوشیار زیباری روز شنبه در گفت وگو با روزنامه عراقی المدی، افزود که به درخواست آمریکا و ایران موعد مذاکرات از ‪ ۱۸‬دسامبر (‪ ۲۷‬آذر) به اواخر ماه دسامبر جاری موکول شده است.

وی ابراز امیدواری کرده که در صورت موافقت دو کشور، مذاکرات دور چهارم در ‪ ۲۸‬دسامبر (هفتم دی ماه سال جاری) برگزار شود.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: یک هیات ایرانی دیروز جمعه برای بررسی محورهایی که قرار است در دور چهارم بحث و بررسی شود، وارد بغداد شده است.

زیباری تاکید کرد که مذاکرات تاکنون مثمر ثمر بوده و نتایج آن به طور مثبتی بر اوضاع عراق منعکس شده است.

وی تصریح کرد که مذاکرات دور اول و دوم در سطح سفیران و دور سوم در سطح کارشناسان برگزار شد تا طرفهای مذاکره‌کننده درباره جزییات کار اجرایی و مشکلات موجود فرصت بحث و بررسی عمیق‌تر را داشته باشند.

دور اول و دوم مذاکرات به ترتیب در هفتم خرداد و دوم مردادماه سال جاری و دور سوم در ‪ ۱۵‬مرداد ماه برگزار شد.

پیشتر لبید عباوی، معاون وزیر خارجه عراق در امور سیاسی گفته بود که به دلایل فنی مذاکرات به تعویق افتاده است.

وی افزوده بود که مشغولیت مسوولان ذیربط دو کشور در برنامه‌های دیگر باعث شده است که مذاکرات به وقت دیگری موکول شود.

دولت عراق پیشتر اعلام کرده بود که تا قبل از پایان سال جاری میلادی، دور چهارم مذاکرات سه جانبه بغداد، تهران و واشنگتن درباره امنیت عراق از سرگرفته می‌شود.

کد خبر 39206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز