چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

این روز‌ها مردمی که برای خرید برنج به بقالی می‌روند متوجه می‌شوند که قیمت برنج خارجی از ایرانی گران‌تر است، همین گرانی باعث شده تا خیلی‌ها فکر کنند برنج‌های خارجی‌‌ بهتر است.

این استدلال باعث شده تا خیلی‌ها برنج خارجی بخرند غافل از این که‌  این بار مرغ همسایه غاز نیست.

اما این گرانی‌ها ربطی به کیفیت برنج‌های خارجی که بیشتر ازهند و پاکستان وارد می‌شود، ندارد و بیشتر به مکانیزم‌های واردات و فروش بر می‌گردد.البته هنوز کسی خوب نمی‌داند چرا برنج خارجی که 280 تومان وارد می‌شود، داخل فروشگاه به 1800 تو مان می‌رسد.

اما کسانی که اهل فن هستند و با خوردن برنج خوب، شکمی به هم زده‌اند خوب می‌دانند که برنج ایرانی چیز دیگری‌است.

جمیل علیزاده شایق، دبیرانجمن برنج ایران دراین باره به همشهری گفت: امروزه شاهد هستیم برنج خارجی در تهران با قیمتی در حدود 1800 تومان درهرکیلوفروخته می‌شود. این در حالی است که امسال برنج هاشمی که کیفیتی بسیار بالاتر ازبرنج‌های هندی و پاکستانی دارد کیلویی 1600 تومان قیمت دارد.

وی گفت: زمانی که برنج طارم 1500 تومانی درجه یک در کنار برنج 1800 تومانی هندی یا پاکستانی قرار می‌گیرد. خریدار با این تصورکه برنج گرانتر پاکستانی کیفیت بالاتری از برنج طارم ایرانی دارد، محصول خارجی را می‌خرد‌ به همین دلیل قیمت آن نیزافزایش می‌یابد.

او گفت: امسال یک پیچیدگی عجیب و غریب در بازار وجود دارد. هر سال وقتی‌ فصل برداشت برنج در شمال کشور آغاز می‌شود قیمت برنج ایرانی کاهش پیدا می‌کند چرا که عرضه آغاز شده اما پس از مدتی روند قیمت متعادل می‌شود.

وی افزود: روند قیمت‌ها به صورت متعادل تا انتهای سال وجود دارد تا اینکه درباره از اواخر سال تا مرداد ماه به دلیل این‌که میزان برنج موجود در بازار کم می‌شود، افزایش می‌یابد اما امسال متاسفانه قیمت برنج داخلی نیز از مرداد ماه شروع به افزایش کرد.

وی تاکید کرد: قیمت برنج ایرانی در شروع فصل 1450 تومان بود و در اواخر مرداد ‌ نهایتا به 1700 تومان رسید و این موضوع در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بود.

علیزاده شایق خاطر نشان کرد: کشاورزان ایرانی می‌گویند مصرف‌کنندگان حاضرند برنج خارجی را گران‌تر از برنج ایرانی بخرند، در حالی که برنج ایرانی‌ کیفیت بالاتری دارد، بنابراین زمانی که ما برنج خودمان را به قیمت پایین‌تری بفروشیم مصرف کنندگان فکر می‌کنند که برنج ما کیفیت پایین‌تری دارد.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: وقتی ‌ وزارت بازرگانی برنج‌های هندی و پاکستانی را وارد می‌کند خود به خوبی از میزان قیمت آن مطلع است و قیمت برنج خارجی نباید تا رسیدن به فروشگاه‌های تهران تبریز، شیراز و شهرهای دیگر از 500 تا 600 تومان بالاتر برود، در حالی که قیمت برنج خارجی، در فروشگاه‌ها، از 1600 تومان آغاز می‌شود و تا 1900 تومان هم می‌رسد‌ شایق با بیان اینکه وقتی برنج کم کیفیت‌ خارجی به 1900 تومان می‌رسد.

او ‌گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی کشاورز ایرانی نیز حاضر نیست محصول خودرا ارزان‌تر بفروشد.وی افزود: استدلال وزارت بازرگانی برای واردات برنج این است که چون برنج داخلی گران‌است، بنابراین باید برنج خارجی ارزان‌قیمت وارد کرد. اما این چه وارداتی است که قیمت خارجی آن درحال حاضر از قیمت ایرانی بالاتر است؟

برنج خارجی

موضوع واردات برنج این روزها نقل محافل اقتصادی شده و خیلی‌ها معتقدند که واردات برنج بیشتر از مصرف داخلی است.

وزارت کشاورزی هر سال میزان نیاز داخلی و برنج وارداتی را تعیین می‌کرد و وزارت بازگانی این برنج را وارد می‌کرد اما 2 سالی است که وزارت بازرگانی خود این رقم را تعیین و آن را وارد می‌کند با این همه گویا میزان برنجی که وارد کشورمی شود از میزانی که وزارت بازرگانی اعلام می‌کند بیشتر است و معلوم نیست که این برنج مازاد برنج از کجا وارد می‌شود؟

گذشته از این هنوزمعلوم نیست که چرا با اینکه میزان واردات برنج از نیاز ومصرف داخلی بیشتراست بازهم قیمت برنج خارجی گران‌تر است؟

کد خبر 38995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز