سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

با از راه رسیدن قیمت‌های جدید هر کیلو برنج، دیگر لازم نیست نگران چاقی و اضافه وزن خود باشید!

البته این جمله مربوط به آگهی‌های تبلیغاتی نیست بلکه گوشه‌ای از واقعیتی است که با دیدن قیمت‌های متورم اقلام گوناگون برنج، به ذهن هر فردی خطور می‌کند.

در چند هفته گذشته فروشندگان برنج هر چند روز یک‌بار مجبور می‌شدند برچسب‌های قیمت‌ فرورفته در کیسه برنج را در آورده و ارقام نوشته شده روی آن را دستکاری کنند.

به نظر می‌رسد اخبار مربوط به افزایش کم‌سابقه قیمت‌ جهانی برنج ، قیمت برنج را در داخل کشور دچار تب تندی کرده است.

به گفته مسئولان انجمن برنج، قیمت این محصول در حال حاضر نسبت به سال پیش ۳۰ درصد افزایش یافته و روند صعودی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

کمبود عرضه برنج در بازارهای جهانی به دلیل کاهش تولید از جمله دلایل این افزایش قیمت عنوان می شود.

به گفته مسئولان انجمن یاد شده، افزایش اندک قیمت تضمینی برنج داخلی نسبت به ۲ سال پیش نیز رغبت کشاورزان را برای کشت ارقام پرمحصول کاهش داد و این موضوع باعث ‌شد سطح زیرکشت ارقام پرمحصول کاهش یابد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، اکنون موجودی برنج جهان به پایین ترین سطح طی ۴۰ سال گذشته رسیده است.

این موضوع کشورهای تولیدکننده و صادرکننده برنج جهان را به اتخاذ تدابیر ویژه ای مانند کاهش عرضه و گران‌کردن قیمت‌ اقلام صادراتی واداشته است.

گفتنی است، چین بزرگ ترین تولیدکننده و تایلند و ویتنام بزرگ ترین صادرکنندگان برنج جهان هستند. چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان، تمامی برنج تولیدی خود را به مصرف داخلی می رساند و مقدار کمی هم وارد می کند.

برنج از جمله کالاهایی است که دولت چین قیمت آن را با پرداخت یارانه، پایین نگه می‌دارد.

کد خبر 48161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز